Het is geen geheim dat de digitale wereld de afgelopen twintig jaar een gigantische groeispurt heeft doorgaan. Praktisch iedereen loopt tegenwoordig met een smartphone op zak, en internet is niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Dergelijke ontwikkelingen in de levensstijlen van mensen dienen uiteraard gepaard te gaan met ontwikkelingen in de professionele sector, en dit is ook dikwijls het geval geweest. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling die de marketing heeft doorgaan. Waar marketing vroeger nog ging om het visueel aantrekkelijk maken van een bepaald product of bepaalde dienst, gaat het tegenwoordig allemaal om de zichtbaarheid van je bedrijf: Hoe zorg je ervoor dat je product of dienst gevonden wordt door mensen en hoe zorg je ervoor dat mensen dit onthouden? In dit digitale tijdperk is één van de belangrijkste wapens in deze presentatiestrijd natuurlijk het internet, wat voor de meeste mensen de eerste plek is om zich te oriënteren op het gebied van een product of service.

De ins en outs van search engines

Zoekmachines spelen een enorme rol in onze maatschappij. Wereldwijd worden er elke seconden zo’n veertigduizend zoekopdrachten uitgevoerd, wat leidt tot zo’n drieëneenhalf miljard zoekopdrachten per dag. Google is onder de search engines verreweg de grootste, met 90.95% van de zoekopdrachten op de desktop, en zelfs 98.60% op de mobiel. Deze dominantie blijkt ook uit het feit dat Google is uitgegroeid van een zoekmachine naar een bedrijf wat zich op de voorgrond bevindt van bijna alle grote technische ontwikkelingsvlakken en uit het feit dat het op de vijfde plaats staat van grootste bedrijven, enkel voorgelopen door Apple, Samsung, Amazon en Foxconn.

Als het gaat om search engine advertising is Google dan ook bij uitstek de belangrijkste om in het oog te houden. Om te begrijpen hoe je search engines tot het uiterste kan benutten is het allereerst belangrijk om door te hebben hoe deze werken. Search engines werken praktisch altijd met een algoritme wat voor je bepaald welke resultaten het meest relevant zijn voor de zoekopdracht die is opgegeven. In het geval van Google wordt hiervoor een algoritme genaamd Pagerank voor gebruikt. Deze matcht resultaten niet alleen op basis van het aantal overeenkomende woorden, maar bijvoorbeeld ook op basis van hoe vaak er naar een site wordt gerefereerd door andere, vergelijkbare sites. Daarnaast is het programma actief bezig met herkennen van spam sites zodat alleen de meest relevante websites bovenaan komen. Het algoritme van Google bevat in totaal meer dan tweehonderd regels om zo relevant mogelijke resultaten te genereren. Door op de juiste manier in te spelen op de werking van deze algoritmes kunt u ervoor zorgen dat een bedrijf vaker wordt getoond bij relevante zoekopdrachten om ervoor te zorgen dat potentiële klanten u zo makkelijk mogelijk kunnen vinden: Een win-win situatie, natuurlijk!

De machine naar uw hand spelen

Hoewel dit in theorie natuurlijk mooi klinkt, is het beïnvloeden van een zoekmachine natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Simpel gezegd zijn er twee soorten om uw resultaten in zetje omhoog te geven in de resultaten: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). SEO staat voor het proces van het gebruiken van de juiste keywords om een hoger plekje in de resultaten te krijgen. SEA is het proces waarin de search engine wordt betaald om zo een plek bovenaan de resultaten te behalen. Resultaten die uit SEO worden behaald worden ook wel organische resultaten genoemd, aangezien deze in zekere zin op natuurlijke wijze zijn behaald. Resultaten uit SEA worden ook wel betaalde resultaten genoemd, aangezien deze door met behulp van betalingen zijn behaald. Allebei hebben uiteraard hun voor- en hun nadelen.

Een groot voordeel van Search Engine Advertising is dat het redelijk straightforward te regelen is. Algoritmes werken vaak bijzonder ingewikkeld, en het is niet altijd te voorspellen wat het resultaat van een bepaalde wijziging in de input ten gevolge zal hebben. Met SEA weet u wat u moet doen, en wat u hiervoor terug krijgt. Een luxe die in de marketingwereld natuurlijk zeer welkom is. SEO, aan de andere kant, heeft het voordeel dat het authentieker kan overkomen voor gebruikers van de search engine. SEO is echter, aangezien de algoritmes vaak zo ingewikkeld zijn, vrij lastig. Vooral voor kleine bedrijven, die vaak minder financiële mogelijkheden hebben om experts in te huren, kan dit een obstakel zijn.

In SEO wordt in de eerste plaats onderzocht welke zoekwoorden goed werken. Er wordt een lijst gemaakt met zoekwoorden, oftewel woorden in een bepaalde categorie waarnaar veel wordt gezocht, gesorteerd op relevantie. Deze zoekwoorden kunnen vervolgens worden geïmplementeerd in de website, met een makkelijker vindbare website tot resultaat.

Dat SEO en SEA twee losstaande processen zijn betekent uiteraard niet dat ze niet uitstekend samen kunnen gaan. Het is uiteraard ook bij advertenties van belang dat de juiste woorden worden gekozen zodat ze zoveel mogelijk clicks genereren. Het is voor een ideaal resultaat dan ook belangrijk om beide aanpakken te combineren: De kernwoorden die dan woorden gevonden in het zoektermen onderzoek kunnen ook worden toegepast in de advertenties die in SEA worden gebruikt.

Marketing op maat

XY Marketing Solutions heeft, om de ideale marketing mogelijk te maken, een eigen algoritme ontwikkeld: Het MarketingAlgoritme®. Dit algoritme is gebaseerd op een stappenplan met 4 regels, namelijk plan, collect, process en execute. In de basis komt het erop neer dat per probleem wat er heerst, er eerst een plan wordt opgesteld waarin de situatie compleet wordt weergegeven en er doelen worden gesteld. Vervolgens worden er meetsystemen opgesteld waarmee de benodigde data kan worden verzameld zodat, en worden deze ingezet om dit ook daadwerkelijk te doen. Wanneer deze stap is voltooid wordt de verzamelde data verwerkt tot visuele informatie waardoor het voor de klant overzichtelijk is waar er verbetering kan plaatsvinden. Zodra dit allemaal duidelijk is, kunnen interventies worden toegepast om de doelen die in de eerste stap zijn gevormd te realiseren. Ondertussen kan constant, met de in de tweede stap gecreëerde meetsystemen, de vooruitgang gevolgd worden.

De resultaten

SEO en SEA lijken zich ruimschoots uit te betalen. In de meeste gevallen betalen investeringen hierin zich meermaals terug en voor de meeste grote bedrijven is dergelijke gestructureerde data-analyse niet meer weg te denken. De processen zijn echter niet alleen relevant voor de giganten in de technische bedrijfswereld, maar kunnen ook voor kleine bedrijven een gigantisch verschil maken. XY Marketing Solutions kan hoe dan ook een oplossing bieden, dus twijfel niet om contact op te nemen voor de mogelijkheden!

Geschreven door

Steven Vrolijk
Steven VrolijkContent Marketeer
Steven is bijna meester in de rechten. Tijdens de bachelorfase van de studie heeft Steven veel moeten schrijven en dit beviel hem goed. Na wat juridische werkzaamheden te hebben verricht bij XYMS werd bij hem enthousiasme gewekt voor de marketingbranche. Nu is Steven content writer en juridisch adviseur bij XYMS: een ideale combinatie! Steven houdt van doorpakken en zorgt voor kwalitatieve content.

Schrijf uzelf in voor onze nieuwsbrief

Lees ook onze andere artikelen:

Facebook Business Manager: hoe, wat en waarom?

oktober 26th, 2018|0 Comments

Facebook Business Manager Wat is Facebook Business Manager? Met Facebook business manager maakt u een profiel afzonderlijk van uw persoonlijke Facebook-profiel, om uw pagina’s en advertentieaccounts te beheren. Ook biedt het [...]

  • XYMS logo aan de muur - XYMS marketing Utrecht

Vacature: datagedreven marketeer

augustus 29th, 2018|0 Comments

Ben jij onze nieuwe datagedreven marketeer? We zoeken niet één, maar drie (!) datagedreven marketeers die verstand hebben van online marketing. We werken volgens het MarketingAlgoritme, dat is een door ons ontwikkelde methode om [...]

Load More Posts

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®

2018-08-02T11:53:46+00:00