Wat is precies digitale transformatie?

Over digitale transformatie is tegenwoordig veel te zeggen. Het lijkt erop dat er van veel bedrijven verwacht wordt dat zij zich conformeren aan deze transformatie. Maar waarom is digitale transformatie nu ineens zo essentieel? Veranderingen vinden toch voortdurend plaats in het bedrijfsleven? En ICT bestaat al jaren.

Laten we allereerst het begrip helder krijgen. Digitale transformatie gaat over de impact van toenemende digitalisering van bedrijfsprocessen op mens, bedrijf en zelfs maatschappij. Een bedrijf dat zich conformeert aan de digitale transformatie, kan gezien worden als een organisatie die nieuwe technologieën een kans geeft. Een dergelijke organisatie maakt bijvoorbeeld optimaal gebruik van big data en sociale media.

Maatschappelijke impact?

Voordat in gegaan wordt op digitale marketing, is het interessant om uit te lichten op wat voor manier digitale transformatie impact heeft op de maatschappij. Dit doe ik aan de hand van een actueel voorbeeld.

Heeft u weleens gehoord van de ‘Alzheimer Society’? Dit is een belangenorganisatie voor de ziekte van Alzheimer. Deze organisatie maakt zich, vooral de laatste jaren, hard voor het onder elektronisch toezicht plaatsen van dementerende mensen. De organisatie stelt namelijk dat 60% van de dementerenden drang heeft om te gaan zwerven. Van hen verdwaalt vervolgens ongeveer 40%. U kunt zich misschien voorstellen waarom dit een maatschappelijke kwestie is. Enerzijds wordt de veiligheid van dementerenden gewaarborgd, anderzijds wordt er misschien wel inbreuk gemaakt op de privacy van deze mensen.

Digitale transformatie laat eigenlijk geen sector onberoerd. Dit kan, zoals u hierboven kunt lezen, leiden tot maatschappelijke discussies. Maar digitale transformatie heeft ook grote voordelen. De positieve impact op mens en bedrijf is enorm en hier is XYMS zich terdege van bewust.

Digitale marketing betekenis

Digitale transformatie heeft ertoe geleid dat we tegenwoordig op grote schaal gebruik maken van het internet. Wij brengen tegenwoordig tweemaal zoveel tijd door op het internet, als twaalf jaar geleden. Dit is niet heel vreemd als je kijkt naar de transformatie van technologie. Smartphones kunnen steeds meer en recente wetgeving heeft ertoe geleid dat we overal binnen de Europese Unie zonder extra kosten gebruik kunnen maken van 3G en 4G. Mensen brengen ontzettend veel tijd door op smartphones en hebben zo meer toegang tot informatie.

Hoe speel je hier als marketeer op in? XYMS is wat dat betreft een echt ‘digital marketing bureau’. Bij XYMS is het belangrijk om de (via big data vastgestelde) doelgroep op het juiste moment en op de juiste plaats te treffen. En waar bevindt nagenoeg iedere doelgroep zich tegenwoordig? Juist, op het internet!

Hier komt digitale marketing om de hoek kijken. Zie digitale marketing als meta omschrijving van alle online marketing inspanningen. Dit klinkt eenvoudig, maar er komt meer bij kijken. Ook bij digitale marketing is een goede strategie van levensbelang.

Digitale strategie

Als ondernemer of bedrijf heeft u een marketingstrategie nodig die leidt tot perfecte aansluiting op de doelgroep. Omdat iedere onderneming anders is, is het belangrijk om met maatwerk te zoeken naar de beste strategie. Maar hoe kom je tot een strategie die perfect aansluit op uw organisatie? XYMS maakt hierbij allereerst gebruik van het MarketingAlgoritme®. Het MarketingAlgoritme® kan gezien worden als de nieuwe standaard in digitale marketing. Deze op logica gebaseerde technologie kan gezien worden als het neusje van de zalm van de digitale marketing. Het is tevens een perfect voorbeeld van innovatieve en bruikbare digitale transformatie.

Hoe gaat het in zijn werk? Het MarketingAlgoritme® volgt vier stappen: plan, collect, process en execute. Allereerst wordt er een objectieve 0-meting gemaakt. Zo kunnen de huidige prestaties beoordeeld worden. Vervolgens komt XYMS tot realistische, maar ambitieuze marketingdoelen. Wanneer deze doelen zijn vastgesteld, wordt de meetinstallatie verbouwd zodat de juiste data wordt verzameld. Met deze data wordt ontzettend veel informatie verzameld, die vervolgens weer vertaald wordt naar dynamische en lucratieve marketinginspanningen.

Hier stopt het niet!

XYMS maakt op innovatieve wijze gebruik van data. Hiermee worden perfect passende marketingplannen gerealiseerd. Hiermee laat XYMS zien dat er altijd plek is voor digitale transformatie. Met de verzamelde data wordt vervolgens wederom met digitale marketing gewerkt. Welke opties zijn er onder andere?

Wanneer helder is wat de doelgroep is van een organisatie, worden er keuzes gemaakt. Er zijn verschillende digitale marketing middelen waar XYMS zich op richt. Denk bijvoorbeeld aan de volgende middelen:

  • Website
  • Blogs
  • E-mail
  • Sociale media

En nog meer. Met digitale marketing tactieken zorgt XYMS vervolgens voor een succesvolle campagne. Aan wat voor tactieken kunt u zoal denken?

XYMS kan ervoor zorgen dat uw website geoptimaliseerd wordt. De layout en content kunnen dusdanig worden aangepast dat u meer bezoekers trekt. Tevens is XYMS expert op het gebied van Google Adwords. Deze term komt u vast bekend voor, maar wat houdt het in?

Kort gezegd is Google Adwords het advertentieplatform van Google. Als adverteerder kunt u hier diensten en producten onder de aandacht van de gekozen doelgroep brengen. Het mooie is dat het adverteren via Google Adwords volledig meetbaar is. Dit levert wederom relevante informatie op voor XYMS. Niet voor niks is XYMS Google Partner!

Sociale media 

Social Media Marketing maakt een groot onderdeel uit van de diensten die XYMS kan leveren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om digitaal te adverteren via sociale media. Op Facebook kunnen campagnes gestart worden die kunnen zorgen voor meer leads.

De inzet van sociale media voor online marketingcampagnes maken groot onderdeel uit van de digitale transformatie. In dit kader is het misschien leuk om wat cijfers te noemen met betrekking tot de top-5 sociale media platformen.

  1. WhatsApp: 11,5 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp. 8,3 miljoen Nederlanders gebruiken WhatsApp dagelijk.
  2. Facebook: 10,8 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook. 7,6 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook dagelijks.
  3. Youtube: 8,0 miljoen Nederlanders maken gebruik van Youtube. 2,2 miljoen Nederlanders gebruiken Youtube dagelijks.
  4. LinkedIn: 4,4 miljoen Nederlanders gebruiken LinkedIn. 2,2 miljoen Nederlanders doen dit dagelijks.
  5. Instagram: 4,1 miljoen Nederlanders gebruiken Instagram. 2,1 miljoen Nederlanders doen dit dagelijks.

 Zoals u ziet worden sociale media volop gebruikt. Internet is, en blijft booming. Wanneer je hier als organisatie bewustzijn voor creëert, tref je een enorme doelgroep. Het is vanuit marketing perspectieven goed om mee te gaan met, en gebruik te maken van digitale transformatie. XYMS helpt u hiermee goed op weg!

Geschreven door

Steven Vrolijk
Steven VrolijkContent Marketeer
Steven is bijna meester in de rechten. Tijdens de bachelorfase van de studie heeft Steven veel moeten schrijven en dit beviel hem goed. Na wat juridische werkzaamheden te hebben verricht bij XYMS werd bij hem enthousiasme gewekt voor de marketingbranche. Nu is Steven content writer en juridisch adviseur bij XYMS: een ideale combinatie! Steven houdt van doorpakken en zorgt voor kwalitatieve content.

Schrijf uzelf in voor onze nieuwsbrief

Lees ook onze andere artikelen:

Instructie: een gebruiker toevoegen aan WordPress

maart 19th, 2019|0 Comments

Wat is WordPress? WordPress is een contentmanagementsysteem (CMS), een systeem waar je eenvoudig een website op kan bouwen. Een CMS beschikt over een controlepaneel waar iemand de website kan beheren en aanpassen naar wens, zonder [...]

Facebook Business Manager: hoe, wat en waarom?

oktober 26th, 2018|0 Comments

Facebook Business Manager Wat is Facebook Business Manager? Met Facebook business manager maakt u een profiel afzonderlijk van uw persoonlijke Facebook-profiel, om uw pagina’s en advertentieaccounts te beheren. Ook biedt het [...]

  • XYMS logo aan de muur - XYMS marketing Utrecht

Vacature: datagedreven marketeer

augustus 29th, 2018|0 Comments

Ben jij onze nieuwe datagedreven marketeer? We zoeken niet één, maar drie (!) datagedreven marketeers die verstand hebben van online marketing. We werken volgens het MarketingAlgoritme, dat is een door ons ontwikkelde methode om [...]

Load More Posts

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®

2018-07-23T13:17:31+00:00