Op 16 juli 2018 was het Amazon Prime Day. De verwachte omzet voor deze enorme kortingsactie van Amazon is 4 miljard euro voor 2018. In 2017 leverde de kortingsactie van de grote retailer een omzet van 2.4 miljard euro op. Dit zijn duizelingwekkende bedragen lettend op de duur van Amazon Prime Day, zeker wanneer u bedenkt dat de wereld van e-commerce eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. Net iets meer dan 20 jaar geleden behaalde computergigant Dell  als eerste bedrijf een jaaromzet van 1 miljoen dollar met online verkoop. Maar hoe heeft het zover kunnen komen? In dit artikel neem ik u mee in de reis die de e-commerce heeft afgelegd, met de nadruk op e-commerce gigant Amazon.

Het begin van e-commerce

Officieel begon de wereld van e-commerce op het internet in de jaren 90. Toch was het eerder al mogelijk om online goederen of diensten te bestellen. Zo bood het Engelse bedrijf Thomson Holidays (nu Tui) in 1981 al de mogelijkheid om via een modem in te bellen voor het boeken van een reis. Dit was natuurlijk niet het “world wide web” zoals wij dat nu kennen: dat werd in 1990 pas ontwikkeld door Tim Berners-Lee. Het Amerikaanse bedrijf Pizza Hut was het eerste bedrijf dat in 1994 begon met het verkopen van pizza’s op het web zoals wij dat nu kennen. In 1995 werden eBay en Amazon opgezet. Vanaf dat moment groeide de online verkoop gestaag. Vanaf 1998, het jaar van de internetzeepbel, groeide e-commerce explosief. Vooral Amazon heeft, internationaal gezien, een enorme vinger in de pap. Hierna volgt daarom informatie die gefocust is op Amazon.

Amazon: algemene informatie

 Zoals aangegeven in de inleiding heeft Amazon met Amazon Prime Day een zeer bijzondere prestatie geleverd. Het loont daarom zeker de moeite om verder in te gaan op het Amerikaanse bedrijf Amazon.

Amazon.com is gevestigd in Seattle, Washington. Het bedrijf werd in 1994 opgezet door Jeff Bezos. Jeff Bezos is een geprezen ondernemer waar ook veel over geschreven is. In het boek “Mr. Amazon” van auteur Brad Stone is bijvoorbeeld te lezen hoe Jeff Bezos de e-commerce markt heeft geïnnoveerd.

Amazon heeft al vanaf de start laten zien een serieuze speler te zijn. Eerst verkocht Amazon enkel boeken, vandaar de bijnaam “Earth’s Biggest Bookstore”, tegenwoordig verkopen zij letterlijk alles wat u kunt bedenken: van scheerapparaten tot condooms.  Binnen no time groeide Amazon uit tot de grootste online webwinkel. Laten we daarom eens kijken naar de cijfers en feiten van deze gigant.

 Cijfers en feiten, interessante vergelijkingen

  • ­Amazon startte in juli 1995 officieel met de activiteiten.
  • In 1997 ging Amazon naar de Nasdaq.
  • Een Amazon aandeel kost op het moment van schrijven $ 1.822,49. Exact vijf jaar geleden, op 17 juli 2013, kostte een Amazon aandeel $ 305,23. Toen Amazon in 1997 naar de Nasdaq ging, kostte een aandeel enkel $ 1,73. Dit toont aan dat Amazon een explosieve groei heeft doorgemaakt.
  • In 2015 bereikt het e-commerce bedrijf voor het eerst een omzet van meer dan 100 miljard dollar. In 2017 bedroeg de omzet maar liefst 178 miljard dollar, met een winst van 3 miljard dollar.
  • In het eerste kwartaal van 2018 heeft Amazon alleen al een omzet van 51 miljard dollar behaald: dat laat zien dat de groei nog altijd krachtig doorzet. Hou hierbij ook in het achterhoofd dat het vierde kwartaal altijd de meeste omzet oplevert voor Amazon: Thanksgiving en de kerstdagen.

En hoe doet Amazon het ten opzichte van andere e-commerce giganten? Hierbij bespreek ik de kwartaalomzet van het eerste kwartaal van, Amazon, Alibaba, eBay en het Nederlandse bol.com.

  • Omzet eerste kwartaal 2018 Amazon: 51 miljard dollar.
  • Omzet eerste kwartaal 2018 Alibaba: 9 miljard dollar.
  • Omzet eerste kwartaal 2018 eBay: 2.6 miljard dollar.
  • Omzet eerste kwartaal 2018 com: 255 miljoen euro, omgerekend 298 miljoen dollar (huidige koers). Wellicht is het hierbij interessant om aan te stippen dat Amazon in 2017 in Nederland een jaaromzet behaalde van 250 miljoen dollar.

 Zoals u ziet is Amazon met grote afstand marktleider op het gebied van ecommerce. Met innoverende concepten als Amazon Prime en het daaraan gerelateerde Amazon Prime Day, zorgt Amazon ervoor dat zij marktleider blijven op het gebied van e-commerce.

 Amazon Prime: geen gat, maar een krater in de markt

 Wat is Amazon Prime precies? Amazon Prime is een lidmaatschap bij Amazon waarbij leden een maandelijks (of jaarlijks) bedrag betalen. Hier krijgen zij veel voor terug. Kortingen, exclusieve aanbiedingen, afhankelijk van het product gratis verzendingen en nog veel meer. Amazon Prime kost $ 12,99 per maand.

Amazon Prime is gestart in 2005, ongeveer 10 jaar na de start van Amazon als bedrijf. In 2017 waren er ongeveer 80 miljoen Amazon Prime leden in de Verenigde Staten.

Voor het gemak is het misschien leuk om een vergelijking te maken met Amazon Prime en het bonuskaarten systeem van de Albert Heijn. Met een bonuskaart krijgt u allerlei kortingen wanneer u boodschappen doet bij de Albert Heijn. Maar het grote verschil: een bonuskaart is anoniem, Amazon Prime niet.

Albert Heijn probeert al jaren de bonuskaart persoonlijk te koppelen aan klanten. Dit lukt echter niet. Amazon heeft dit wel voor elkaar gekregen. Sterker nog: mensen betalen voor “een persoonlijke bonuskaart van Amazon”. Dit laat wederom zien dat Amazon een innoverende, invloedrijke en sterke marktleider is op het gebied van e-commerce.

 Profiteren van Amazon Prime Day als Amazon Prime Member

 In 2015 werd door Amazon voor het eerst de Amazon Prime Day geïntroduceerd. Tijdens Prime Day krijgt een Amazon Prime lid de mogelijkheid om 24 uur lang te profiteren van enorme kortingen en scherpe aanbiedingen. Tegenwoordig hebben ook Amazon Prime leden in Nederland deze mogelijkheid.

Amazon Prime is, zoals aangegeven in de inleiding, een enorm succes. Men verwacht een omzet van 4 miljard euro van de afgelopen Amazon Prime Day. Dat is vier maal de omzet die Bol.com behaalde in het jaar 2016, maar dan in één dag…

Heeft u interesse in informatie over e-commerce en digital marketing? De experts van XYMS zorgen altijd dat de meest recente innovaties met u gedeeld worden. Neem vooral contact op voor advies en informatie!

Geschreven door

Steven Vrolijk
Steven VrolijkContent Marketeer
Steven is bijna meester in de rechten. Tijdens de bachelorfase van de studie heeft Steven veel moeten schrijven en dit beviel hem goed. Na wat juridische werkzaamheden te hebben verricht bij XYMS werd bij hem enthousiasme gewekt voor de marketingbranche. Nu is Steven content writer en juridisch adviseur bij XYMS: een ideale combinatie! Steven houdt van doorpakken en zorgt voor kwalitatieve content.

Schrijf uzelf in voor onze nieuwsbrief

Lees ook onze andere artikelen:

Instructie: een gebruiker toevoegen aan WordPress

maart 19th, 2019|0 Comments

Wat is WordPress? WordPress is een contentmanagementsysteem (CMS), een systeem waar je eenvoudig een website op kan bouwen. Een CMS beschikt over een controlepaneel waar iemand de website kan beheren en aanpassen naar wens, zonder [...]

Facebook Business Manager: hoe, wat en waarom?

oktober 26th, 2018|0 Comments

Facebook Business Manager Wat is Facebook Business Manager? Met Facebook business manager maakt u een profiel afzonderlijk van uw persoonlijke Facebook-profiel, om uw pagina’s en advertentieaccounts te beheren. Ook biedt het [...]

  • XYMS logo aan de muur - XYMS marketing Utrecht

Vacature: datagedreven marketeer

augustus 29th, 2018|0 Comments

Ben jij onze nieuwe datagedreven marketeer? We zoeken niet één, maar drie (!) datagedreven marketeers die verstand hebben van online marketing. We werken volgens het MarketingAlgoritme, dat is een door ons ontwikkelde methode om [...]

Load More Posts

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®