Facebook marketing: kan het nog zonder?

Marketing. Voor bijna elk bedrijf is het essentieel. Het zorgt er namelijk voor dat jouw product of dienst zo goed mogelijk aan de man komt. Maar hoe dat het best te doen, verandert door de jaren heen voortdurend. Honderd jaar geleden was het een advertentie in de krant, vijftig jaar geleden een reclame op de televisie, nu ligt het zwaartepunt bij digitale marketing. Één vorm van digitale marketing is social media marketing. Social media zijn tegenwoordig immers niet meer uit ons leven weg te denken. Nu we zoveel tijd op social media doorbrengen, is een goede marketingstrategie voor een bedrijf hier dan ook noodzakelijk. Het potentiële bereik is simpelweg te groot om te negeren. Het grootste en bekendste social media netwerk is Facebook. Daarom gaan we het vandaag hebben over Facebook Marketing.

Verbazingwekkende facts over Facebook

Voor we dieper ingaan op de kracht en het belang van Facebook marketing, is het goed eerst even kort wat feiten op een rij te zetten:

  • Wereldwijd zijn er in 2017 1,79 miljard maandelijkse Facebookgebruikers.
  • Hiervan zijn er 1,18 miljard dagelijkse gebruikers.
  • 1,66 miljard mensen gebruiken Facebook ook nog eens mobiel.
  • In Nederland zijn er momenteel rond de 9,5 miljoen geregistreerde Facebook accounts.
  • In 129 landen is Facebook het grootste sociale netwerk.
  • Na Google is Facebook de meest bezochte website ter wereld.

Kortom, Facebook is vreselijk groot en belangrijk in de digitale wereld. Met zijn enorme bereik is dit daarom hét platform ten opzichte waarvan een goede marketingstrategie voor uw bedrijf niet mag ontbreken. Maar hoe gaat Facebook marketing dan in zijn werk?

Facebook marketing: hoe werkt het?

Als je wilt adverteren op Facebook, moet je een pagina aanmaken. Dit is meestal geen persoonlijk profiel, maar een bedrijfspagina of de pagina van een merk. Als u eenmaal zo’n pagina heeft, kunt u na het toevoegen van budget adverteren. Dit kan op een vele manieren. De volgende drie manieren zijn echter de bekendste:

  • Standaard advertenties. Deze advertentie verschijnt aan de rechterkant op (bijna) alle pagina’s op de desktopversie van Facebook. Uw advertentie zal dan te zien zijn op profielen, fanpagina’s, applicaties en bij foto’s. U ziet deze advertentie niet in het nieuwsoverzicht en ook niet op de mobiele versie van Facebook. Verder is het mogelijk om er een sociale context aan te koppelen: aan de vrienden van een fan wordt dan getoond dat hij/zij de pagina leuk vindt.
  • Een gesponsord verslag. Dat is een verslag waarbij de interactie van u als Facebookgebruiker wordt getoond aan uw vrienden. Denk aan het liken van een pagina, het reageren op de update van een pagina, het bekijken van een video of het gebruiken van een applicatie. Deze verslagen toont Facebook dan op de rechterkant van pagina’s en in het nieuwsoverzicht. Ook is het zichtbaar op mobiele apparaten. U kunt gesponsorde verslagen verder alleen richten op vrienden van al bestaande fans. Dus niet aan alle Facebookgebruikers. Een gesponsord verslag is dus eigenlijk een vorm van betaalde mond-tot-mondreclame, wat een effectieve manier van adverteren is: mensen gaan immers vaak af op wat vrienden aanraden.
  • Bericht promoten. Hiermee kun u het bereik van uw berichten vergroten. U kunt zelf kiezen welk bericht u wilt promoten: een foto, video of evenement. Dit doet u te klikken op de knop “Promoten”, wat onder een geplaatst bericht verschijnt. De advertentie kan gericht zijn op je fans of op vrienden van je fans. Gepromote berichten verschijnen in het nieuwsoverzicht, zowel op de desktop als de mobiele versie.

Dit zijn de hoofdopties. Er zijn nog meer marketing mogelijkheden via Facebook. Die laten we hier even onbesproken. Maar als u met XYMS een marketingstrategie uit gaat denken, komen die uiteraard ter sprake! Het is nu echter interessant om te kijken waarom het voor uw bedrijf zo waardevol is om aan Facebook marketing te doen. Wat zijn de voordelen?

Voordelen Facebook marketing

Het belangrijkste van goede marketing is om uw advertentie op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen. Facebook komt dichterbij dit ideaal dan ieder ander marketingmiddel. Door gebruik te maken van de demografische- en geografische gegevens die binnen Facebook beschikbaar zijn, is het mogelijk zeer gericht te adverteren. Daar komt bij  dat de advertenties binnen een sociale context worden getoond, wat de kracht van uw advertenties vergroot. Een ander groot voordeel is dat het relatief goedkoop is. U kunt het natuurlijk zo duur maken als u zelf wilt, maar de instapkosten zijn laag. Zeker als u het vergelijkt met het adverteren in de krant, in bushokjes of op de televisie. Verder heeft Facebook natuurlijk een fantastisch groot bereik. Niet alleen vanwege het grote aantal gebruikers, maar ook omdat veel gebruikers vaak inloggen en veel tijd op social media besteden: het is de tijddoder nummer één voor iedereen die zich een moment verveelt. Een ander groot voordeel van Facebook is tot slot dat de resultaten van uw advertentie duidelijk zichtbaar zijn. Direct nadat de advertentie is gestart kunt u in de gaten houden hoe deze het doet!

Er zijn, kortom, talloze voordelen aan Facebook marketing. Sterker nog: voor ieder bedrijf dat een complete marketingstrategie wil ontwikkelen om zijn mogelijke klanten zo goed mogelijk te bereiken, is Facebook advertising een must. XYMS is een bedrijf dat u en uw bedrijf hiermee kan helpen. Wij hebben een afdeling die zich volledig op Facebook marketing focust. Wij garanderen u dan ook dat wij de beste marketingstrategie kunnen bieden voor uw bedrijf.  Niet alleen voor Facebook, maar ook voor andere social media en de rest van de digitale wereld.

XYMS

Dat is een mooie overgang naar ons bedrijf. Want wie zijn wij?  XYMS is hét data-driven marketingbureau van Nederland. Wij verbeteren marketingprestaties middels ons marketingalgoritme®, de nieuwe standaard in digitale marketing. We volgen vier doeltreffende regels: plan, collect, process en execute. We maken een objectieve 0-meting om de huidige prestaties te beoordelen. Vervolgens bepalen we realistische, maar ambitieuze marketingdoelen. Daarna (ver)bouwen we de meetinstallatie zodat de juiste data worden verzameld. En dan verwerken we deze data naar visualisaties zodat er informatie ontstaat. Deze informatie vertalen we tot slot naar actie: betere marketinginspanningen op basis van data.

Spreekt u dit aan en wilt u ook een optimaal functionerende online marketing strategie? Of bent u nieuwsgierig en heeft u nog vragen? Aarzel dan niet contact met ons op te nemen.

Geschreven door

Steven Vrolijk
Steven VrolijkContent Marketeer
Steven is bijna meester in de rechten. Tijdens de bachelorfase van de studie heeft Steven veel moeten schrijven en dit beviel hem goed. Na wat juridische werkzaamheden te hebben verricht bij XYMS werd bij hem enthousiasme gewekt voor de marketingbranche. Nu is Steven content writer en juridisch adviseur bij XYMS: een ideale combinatie! Steven houdt van doorpakken en zorgt voor kwalitatieve content.

Schrijf uzelf in voor onze nieuwsbrief

Lees ook onze andere artikelen:

Facebook Business Manager: hoe, wat en waarom?

oktober 26th, 2018|0 Comments

Facebook Business Manager Wat is Facebook Business Manager? Met Facebook business manager maakt u een profiel afzonderlijk van uw persoonlijke Facebook-profiel, om uw pagina’s en advertentieaccounts te beheren. Ook biedt het [...]

  • XYMS logo aan de muur - XYMS marketing Utrecht

Vacature: datagedreven marketeer

augustus 29th, 2018|0 Comments

Ben jij onze nieuwe datagedreven marketeer? We zoeken niet één, maar drie (!) datagedreven marketeers die verstand hebben van online marketing. We werken volgens het MarketingAlgoritme, dat is een door ons ontwikkelde methode om [...]

Load More Posts

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®

2018-07-18T15:56:54+00:00