Als mensen hun top drie ontwikkelingen zouden moeten noemen die kenmerkend zijn geweest voor de afgelopen twintig jaar, zou de ontwikkeling van technologie bij de meeste mensen waarschijnlijk wel in dit lijstje staan. En met goede reden: Op technisch gebied worden er hedendaags dingen gedaan die men twintig jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. Waar mensachtige, pratende robots vroeger in science-fiction films als fantasie werden weggeschreven, heeft inmiddels de eerste robot, genaamd Sophia, staatsburgerschap gekregen en voeren mensen dagelijks gesprekken met programma’s op hun smartphone (denk aan Siri). Weinig technologische ontwikkelingen zijn echter zo toonaangevend geweest als de ontwikkelingen die zijn gedaan op het gebied van machine learning.

Het basisconcept van machine learning

Machine learning staat voor het proces waarmee computerprogramma’s met behulp van een algoritme bepaalde responsen leert. Het systeem wordt vervolgens gevoed met input en leert zo om bepaalde patronen te herkennen en hier een passende respons op te leveren. Sinds het ontstaan van deze techniek hebben machine learning systemen de ene na de andere indrukwekkende prestatie geleverd. In 1994 werd de destijdige wereldkampioen schaken, Garry Kasparov, al verslagen door computersysteem Chess Genius. Dit was een systeem wat op brute kracht bij elke zet alle mogelijke volgende zetten en de uitkomsten hierop berekende. Inmiddels zijn er steeds meer systemen die doen wat er destijds niet voor mogelijk werd gehouden.

Machine learning systemen hebben inmiddels katten leren herkennen in willekeurige afbeeldingen en kunnen geveinsde interesse tonen in onderhandelprocessen. Daarnaast zijn er systemen ontwikkeld die kunnen liplezen. Kortom: de toepassingen zijn oneindig, maar ontstaan allemaal uit hetzelfde principe.

Machine learning in de marketing

Ook in de marketing kan machine learning worden toegepast. Het kan bijvoorbeeld worden gebruikt om advertenties zo relevant mogelijk voor de lezer te maken. Er zijn inmiddels meerdere machine-learning systemen ontwikkeld om op zoveel mogelijk gebieden van online marketing een zo goed mogelijk resultaat te behalen:

  • Ten eerste kan een machine learning systeem bepalen welke advertenties toepasselijk zijn bij welke zoekopdrachten op zoekmachines. Om een zo groot mogelijk rendement te behalen met uw advertenties op zoekmachines, is het belangrijk dat u de mensen bereikt die ook daadwerkelijk interesse hebben in de producten of diensten die u verkoopt. Dit is niet bij uitstek een makkelijke taak: U als verkoper heeft geen idee wie er zich aan de andere kant van het scherm bevindt. Toch wilt u op een bepaalde manier bepalen wat het voor een persoon is en wat voor een interesses deze persoon heeft. Machine learning systemen kunnen hier een oplossing voor bieden.
    Een voorbeeld hiervan is Google’s responsive search ads. Dit is een systeem waarbij google op basis van vijftien kopzinnen en vier beschrijvingszinnen kan bepalen welke advertenties goed helpen bij welke zoektermen. Zo kunnen advertenties over machine learning worden gekoppeld aan zoektermen voor bijvoorbeeld digitale communicatie, en kunnen advertenties voor staafmixers gekoppeld worden aan zoektermen voor soepgerechten. Uit analyses van de effectiviteit van dit programma blijkt dat het aantal clicks gemiddeld met 15% toeneemt wanneer het in werking wordt gesteld. Een significante toename dus!
  • Een tweede type advertenties waar machine learning systemen een groot verschil kunnen maken is het maximaliseren van de relevantie van Youtube-reclames. Het zal bijna iedereen bekend zijn dat Youtube in het afgelopen decennium is opgeklommen tot een van de meest relevante media van het moment: Vandaag de dag wordt er dagelijks meer dan een miljard uur aan youtube video’s bekeken. Daarnaast zijn youtube-recensies voor veel personen een belangrijke informatiebron voor de keuze tussen bepaalde producten. Het perfectioneren van Youtube-advertenties kan dan ook een groot verschil maken in de algehele marketing-efficiëntie van een bedrijf. Voor dit doeleinde is Google ook een machine-learning programma aan het ontwikkelen: Maximize lift. Een demo-versie van dit programma is ook al beschikbaar, voor de mensen die niet kunnen wachten!
  • Ook op locatie-gericht gebied kan er veel winst behaald worden. Doordat iedereen tegenwoordig met de smartphone in de zak op pad gaat zoeken mensen vaker onderweg naar winkels of ondernemingen in hun buurt, op basis van hun locatie. Dit schept ook weer mogelijkheden. De meeste producten worden hedendaags immers nog steeds in fysieke winkels gekocht. Het is dan ook zaak om te zorgen dat mensen die naar een bepaald product zoeken, dat u in uw onderneming aanbiedt, uw zaak kunnen vinden en verleid worden om langs te komen. Ook hier bestaan systemen voor, die op basis van de locatie van uw winkel, key terms en beschrijvingszinnen kunnen bepalen bij welke locatiegerichte zoekopdrachten een advertentie getoond moet worden, om zo een zo hoog mogelijk rendement te behalen.
  • Een nieuwe ontwikkeling binnen de digitale marketing is de geboorte van de smart shopping campaigns. Hierbij kunt u bepaalde doelen stellen die u wilt behalen met uw marketingcampagne. Het machine-learning systeem bepaalt vervolgens welke methoden het best werken voor het behalen van uw doelen. Het werkt dan ook als een integratief systeem: waar de vorige programma’s bedoeld waren voor het maximaliseren van uw resultaten op een bepaald medium, kunnen de smart shoppings campaigns een ideale strategie over al deze media bepalen. Ook de resultaten hiervan zijn baanbrekend geweest: Toen GittiGidiyor, een bedrijf in bezit van eBay, het systeem implementeerde werd 28% meer terugverdiend op geld wat in digitale marketing werd gestoken, en ging de algehele verkoop met 4% omhoog. En het mooiste van alles is misschien nog wel dat er bespaard kon worden in tijd en moeite die normaal gesproken in marketing zouden worden gestoken.

Aan de slag

Het mag duidelijk zijn dat de ontwikkeling van machine-learning systemen gigantische mogelijkheden schept voor uw marketingcampagne. Bovendien kan, aangezien de ontwikkeling van machine-learning nog in de kinderschoenen staat, aangenomen worden dat dit pas het begin is van wat er allemaal mogelijk gaat zijn. Is uw interesse gewekt en wilt u meer te weten komen over de mogelijkheden van machine-learning in de marketing, of wilt u uitvinden wat voor u de ideale strategie is? XYMS weet er alles vanaf. XYMS kan u helpen met het ontwikkelen van een marketingstrategie die perfect aansluit op uw situatie. Neem dus vooral contact op met vragen!

Geschreven door

Steven Vrolijk
Steven VrolijkContent Marketeer
Steven is bijna meester in de rechten. Tijdens de bachelorfase van de studie heeft Steven veel moeten schrijven en dit beviel hem goed. Na wat juridische werkzaamheden te hebben verricht bij XYMS werd bij hem enthousiasme gewekt voor de marketingbranche. Nu is Steven content writer en juridisch adviseur bij XYMS: een ideale combinatie! Steven houdt van doorpakken en zorgt voor kwalitatieve content.

Schrijf uzelf in voor onze nieuwsbrief

Lees ook onze andere artikelen:

Instructie: een gebruiker toevoegen aan WordPress

maart 19th, 2019|0 Comments

Wat is WordPress? WordPress is een contentmanagementsysteem (CMS), een systeem waar je eenvoudig een website op kan bouwen. Een CMS beschikt over een controlepaneel waar iemand de website kan beheren en aanpassen naar wens, zonder [...]

Facebook Business Manager: hoe, wat en waarom?

oktober 26th, 2018|0 Comments

Facebook Business Manager Wat is Facebook Business Manager? Met Facebook business manager maakt u een profiel afzonderlijk van uw persoonlijke Facebook-profiel, om uw pagina’s en advertentieaccounts te beheren. Ook biedt het [...]

  • XYMS logo aan de muur - XYMS marketing Utrecht

Vacature: datagedreven marketeer

augustus 29th, 2018|0 Comments

Ben jij onze nieuwe datagedreven marketeer? We zoeken niet één, maar drie (!) datagedreven marketeers die verstand hebben van online marketing. We werken volgens het MarketingAlgoritme, dat is een door ons ontwikkelde methode om [...]

Load More Posts

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®