We geven je nu enkele thema’s die volgens XYMS de moeite waard zijn om in de gaten te houden. Tijdens ons werk komen we regelmatig in de keukens van verschillende bedrijven. Zo hebben we opdrachten gedaan voor meer dan 40 verschillende branches en gespard met ruim 250 ondernemers over marktontwikkelingen en de implementatie daarvan.

Deze bevindingen gaan we delen met jou in dit artikel. We vertellen je onze visie op 2017 en wat voor marktkansen eraan zitten te komen. Er zullen uiteraard veel meer thema’s zijn die je in de gaten kunt houden, maar de nu volgende trends zijn voor de meeste b2c bedrijven relevant.

De thema’s zijn:

1. Het gebruik van mobiele apparaten
2. Het gebruik van video
3. De belangstelling voor E-sports
4. Het data gedreven werken

We hebben met het hele team enkele thema’s (of trends) verzameld die in 2017 onze aandacht zeker verdienen. Sommige van deze thema’s zijn afgelopen jaren – mogelijk onterecht – afgedaan als rage of hype, anderen zijn al jaren een hot issue en zullen alleen maar interessanter worden.

Nog even een kanttekening over de term ‘trend’.

De definitie van een trend is moeilijk te verwoorden. Iedereen heeft zijn eigen mening erover en ervaart de trend vanuit zijn eigen leefwereld. Dit wordt grotendeels bepaald door opvoeding, omgeving, werkomstandigheden en maatschappelijke positie. Deze persoonlijke visie heeft geen invloed op de werkelijke trend. De persoonlijk beleving is een afspiegeling van de ontwikkelingsfase en leefomstandigheden van de persoon zelf ten opzichte van de algemene toenemende maatschappelijke ontwikkelingen. Trends komen in verschillende abstractieniveau’s, bijvoorbeeld megatrends als de privacydiscussie en microtrends als het gebruik van mobiele apparaten.

Trend 1: Het gebruik van mobiele apparaten

‘Mijn oma van 80 stuurde mij laatst een spraakbericht via WhatsApp, ze vroeg mij of ik haar even wilde uitleggen hoe het ook al weer zat met een iDealbetaling via Bol.com.’ Dit verhaal vertelde een collega van ons laatst tijdens de lunch. Toen bleek dat de grootouders van iedereen in ons team soortgelijke vragen stellen. Dit is natuurlijk opmerkelijk want slechts tien jaar geleden snapte diezelfde generatie geen snars van computers óf internet.

Het gebruik van mobiele apparaten zoals smartphones, tablets, laptops en wearables als smartwatches en geavanceerde stappentellers is al jaren flink aan het toenemen. Een kreet die vaker voorbij komt is: ‘Mobile First!’. Deze kreet suggereert dat de gebruiker (lees: consument of klant) zijn consumptiereis vaak op een mobiel apparaat begint. Als we de statistieken vergelijken van enkele webshops die wij in beheer hebben, hebben we een toename van ruim 70% mobiele gebruikers kunnen waarnemen. In sommige gevallen zelfs 400% meer gebruikers op smartphones dan dezelfde periode vorig jaar.

 

Van ‘Mobile First’, naar ‘Mobile only’!

Volgens ons gaat het nog een stap verder in 2017. We willen de claim maken dat het onder een grote groep consumenten ‘Mobile only’ zal zijn. Het gebruik van desktopcomputer en laptop zal in verhouding tot het gebruik van mobiele apparaten zo enorm afnemen, dat het voor sommige doelgroepen niet meer rendabel hoeft te zijn om een platform of site voor desktop te ontwikkelen voor die gebruikers. Maar, dit zal lang niet bij elke generatie consumenten zo het geval zijn in 2017. De jeugd (mensen onder de 25 jaar) zijn veel meer vergroeid met hun mobieltje dan bijvoorbeeld 50-plussers. ‘Mobile only’ is de groeifase voorbij en staat aan de vooravond om volwassen te worden. In termen van de productlevenscyclus, wil dat zeggen dat de early majority aan de beurt is (zie hier meer over het model van Levitt) die groep correspondeert met ongeveer 33% van alle gebruikers. Google meldt dat meer dan de helft van alle zoekopdrachten die zij verwerken vanaf een mobiel apparaat worden gedaan.

Ben je benieuwd hoeveel zoekopdrachten er vandaag al zijn gedaan via Google? Check dan deze link.

De afgelopen jaren zijn er verschillende onderzoeken gedaan naar gebruik van mobiele telefoons en wat de gebruiker tegenhoudt om meer gebruik te maken van het apparaat. Levensduur van de batterij en de kosten van mobiel internet werden vaak als belemmering aan gegeven. Inmiddels zijn de batterijen van de meest verkochten toestellen veel beter dan de jaren hiervoor en ligt de prijs van mobiel internet een stuk lager. Daarbij komt nog dat er op veel meer plekken 4G en Wi-Fi verkrijgbaar is. Sterker nog: Google maakt met project Loon de hele wereld in verbinding door met hypermoderne ballonnen en WiFi-adapters over normaal onbereikbare gebieden te vliegen.

Verkoop aantal smartphones stijgt gigantisch

In deze grafiek is te zien hoeveel apparaten (in miljarden stuks) er verkocht zijn over de afgelopen 30 jaar. Het is duidelijk te zien dat smartphones het landschap flink domineren.

verkoop-mobiele-apparaten-xyms

Wat betekent dit nou voor de ‘gewone’ ondernemer?

Het mooie van ondernemerschap is dat iedereen dat lekker zelf mag en kan weten. Vanuit XYMS gaan we energie steken in het verbeteren van onze kennis op het gebied van mobile advertising, gebruikerservaring en doen van talloze conversie-experimenten op mobiel.

Stel jezelf eens deze vragen
Welke mobiele service ontvangen klanten van jouw organisatie? Heb je deze services zelf al eens geprobeerd? Ga een mysteryshoppen je eigen bedrijf! Gebruikt jouw omgeving deze services (vrienden, kinderen, tieners) en wat vinden ze hiervan? Waarom wel/ niet? Kom daarachter! Via welk kanaal bieden jullie de meeste service en waarom?

 

Trend 2: Het gebruik van video

Het internetgebruik op mobiele apparaten is in 2016 opnieuw explosief gestegen. Vodafone, T-Mobile en KPN melden een stijging van het mobiele dataverkeer van 60 tot 100 procent. Vooral video en tv-kijken zijn belangrijke drijfveren voor de toename. De grote providers verwachten dat deze stijging ook in 2017 gewoon door zal zetten. Volgens Telecompaper gebruiker we over 3 jaar ongeveer 13-15 keer zoveel data. Veel daarvan zal worden besteed aan streamingdiensten, zoals Spotify, Netflix en YouTube.

internetgebruik-neemt-toe-xyms

In 2005 kopte Marketingfacts met het volgende artikel:

‘Sterke toename online videogebruik’.

In 2015, tien jaar later, verscheen er op Marketingfacts een artikel dat ongeveer dezelfde titel had, alleen veel hogere getallen gaf.

Het is dus veilig aan te nemen dat deze stijging inderdaad in 2017 stevig zal doorzetten.

Waar kijken we eigenlijk naar?

Youtube, Uitzending gemist en Facebook zijn de meest gebruikte platformen om online video te bekijken. Youtube en Facebook hebben een mooie video gemaakt waarin ze laten zien wat we het meest bekeken in 2016. Erg leuk om eens te kijken.

Youtube’s jaaroverzicht; uiteraard in video

Facebook’s jaaroverzicht; uiteraard in video

2016 Year in Review

Today, we remember what was on our minds in 2016 and the moments we shared together.

تم نشره بواسطة ‏‎Facebook‎‏ في 8 ديسمبر، 2016

 

In onderstaande grafiek is te zien dat de video’s die we kijken over het algemeen gratis worden bekeken. Maar toch is het voor de meesten geen enkel probleem om te betalen voor videocontent. Uit een onderzoek van SBS zeiden 1083 mensen het volgende op de vraag: ‘Welke websites kijkt u met enige regelmaat online video’s?’

sites-die-we-gebruiken-om-video-te-kijken

 

 

Een relatie van ons heeft een erg overzichtelijk filmpje gemaakt met een paar toffe statistieken over het gebruik van video als marketingtool.

 

Wat betekent dit voor de ‘gewone’ ondernemer?

Wij raden je aan om in 2017 meer en veel gebruik te gaan maken van video. Het is een goede manier om je boodschap over te brengen.

Zoals je wellicht gezien hebt, hebben wij op onze nieuwe website ook gebruik gemaakt van video.sessieduur-xyms
De eerste resultaten zijn direct merkbaar.
Bezoekers op onze site zijn bijna 90% langer op de site dan een maand geleden.

Inspiratie nodig? We helpen je graag.

Stel jezelf eens deze vragen:

Wat vind je fijner, een flink stuk tekst lezen of een videoclip kijken met dezelfde boodschap? Of een combinatie van beide werelden? Gebruik je nu al video? Denk je dat het beter kan?Zit het gebruik van video in je strategie?

 

 

Trend 3: eSports

We kennen het allemaal wel, op zondagavond 19:00 uur NPO 1, voetbal kijken. Of in de winter, rondes bijhouden tijdens de WK Allround. Iedere Nederlander kijkt zo nu en dan weleens naar een sport gerelateerd programma of leest uitslagen op bijvoorbeeld NU.nl.

Maar, heb je weleens gekeken naar een computerspel? Nee? Dan ben je in 2017 een van de weinigen. Het is namelijk bijna normaal geworden om naar computerspelletjes te kijken. Er zitten dagelijks tientallen miljoenen mensen wereldwijd naar spellen te kijken als League of Legends, DOTA 2 of Counter-Strike Global:Offensive. In een gemiddelde maand wordt bijvoorbeeld 32.9 miljoen uur gekeken nar DOTA 2.

Tijdens de WK finale van League of Legends van 2016 keken er een slordige 360 miljoen mensen via een livestream naar de finale. De prijzenpot bij voor DOTA 2 is ruwweg 22 miljoen Euro.

Dit is een voorbeeld van zo’n stream. Kijk het maar eens gewoon:

 

Heeft deze trend inmiddels je aandacht?

Het is een markt van ongeveer 500 miljoen Euro jaarlijks, maar de registratie van onofficiële wedstrijden is niet heel inzichtelijk, dus het kan nog veel meer zijn. Dit is erg veel, maar in vergelijking met de grootste sporten ter wereld (voetbal, basketbal, tennis en cricket) is eSports maar een kleine speler. Zelfs als eSPorts de komende jaren 3 keer zo groot worden, is het slechts 1% van de totale omzet in sport wereldwijd. Bijna alle steams of video’s zijn gratis te bekijken en er is relatief weinig reclame tijdens een stream.

Twitch is het grootste platform waarop eSports worden bekeken. Het is voor de gebruiker supermakkelijk om een account aan te maken en om te gaan kijken. Een gebruiker kijkt ongeveer 440 minuten per maand naar videostreams. Dat is ongeveer 44% meer dan Youtube-kijkers.

Het is dus best interessant om eens te brainstormen over wat eSports kunnen betekenen voor jouw onderneming. Er zijn nog relatief weinig spelers en weinig gerenommeerde verdienmodellen. Nodig ons is uit om van gedachten te wisselen!

 

 

 

Trend 4: Data gedreven werken

Het analyseren van data gaat in 2017 een nieuw level bereiken. Daarmee worden privacygrenzen nog verder opgerekt.
Wat er tegenwoordig allemaal kan, is voor leken schrikbarend. Wij zitten regelmatig om tafel met ondernemers waar we een korte demonstratie geven over sommige – voor ons standaard – instrumenten om interacties op sites zichtbaar te krijgen.

Vroeger waren marketeers bezig met steekproeven en deze zo a-select mogelijk te maken. Om de nieuwe gegevensberg bruikbaar te maken zijn er wel een aantal veranderingen in onze manier van denken nodig. Volgens ons is het nodig om te accepteren dat je beter veel gegevens kunt analyseren dan met kleine verzamelingen te werken. Dat u beter rommeligheid kunt accepteren in plaats van exactheden te eisen. Misschien wel de belangrijkste verandering: te denken in correlaties (het wat) in plaats van causaliteit (het waarom).

Om niet teveel uit te wijden op dit onderwerp, laten we een van de tofste tools zien die wij gebruiken; Hotjar. Hotjar maakt van iedereen die je website bezoekt een filmpje en houdt bij waar je wanneer klikt. Bekijk onderstaand promotiefilmpje maar eens:

Kun je je voorstellen wat jij met deze informatie zou kunnen doen?

 

Aan de slag!

Zoals je ziet, genoeg businesskansen voor 2017. Ben je klaar om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen of denk je dat het bedrijf waar je werkt wel wat nieuwe inzichten kan gebruiken? Daag jezelf uit en ga met bovenstaande kansen aan de slag. Heb je begeleiding, hulp of inspiratie nodig? Schroom niet om ons te bellen :).