Hoe het allemaal begon met SEO

 Allereerst is het misschien handig om de term Search Engine Optimization naar het Nederlands te vertalen. De vertaling naar het Nederlands is zoekmachine optimalisatie. Kort gezegd: beter gevonden worden op zoekmachines. Let op: dit is iets anders dan SEM ofwel Search Engine Marketing, dit is namelijk zoekmachine marketing. Dit omvat ook adverteren in zoekmachines, dat is dus iets anders dan SEO. Maar goed: op de termen komen we later nog terug. Voor nu is het leuk om te beginnen bij het begin.

De allereerste zoekmachine, Archie, werd ontwikkeld in 1990 door drie Canadese studenten. De naam is gebaseerd op het woord “archive”. Archie was een zoekmachine die lang niet zo gebruiksvriendelijk was als de zoekmachines die wij nu kennen. Na Archie volgden nog veel andere zoekmachines, die telkens iets beter werden. Webcrawler was daarvan de eerste die teksten op websites kon doorzoeken middels zoekwoorden. Webcrawler werd in 1994 ontwikkeld. Door deze innovatie gingen steeds meer eigenaren van websites rekening houden met de manier waarop zij gevonden zouden worden op zoekmachines. Leuk feitje: rond 1995 waren er ongeveer 25.000 websites. Nu zijn dat er grofweg een miljard!

In 1996 begon Netscape aan de weg te timmeren. Netscape zette 5 verschillende roulerende zoekmachines in op de browser: Lycos, Excite, Magellan, Yahoo en Infoseek. Deze zoekmachines waren erg populair aan het begin van de internetzeepbel, maar hier kwam een einde aan toen Google werd geïntroduceerd in 1998.

De opmars van Google en SEO

Google pakte het goed aan. Google verdrong binnen no time andere zoekmachines door de hoge mate van gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast werden zoekresultaten door gebruikers van Google als beter aansluitend op de zoekopdracht ervaren. Op dit moment is Google miljardenbedrijf. De focus ligt niet enkel meer op de zoekmachine, maar ook op advertising. Via Google Adwords bijvoorbeeld. Daarnaast richt Google zich ook op productontwikkelingen.

SEO is door de komst van Google steeds populairder geworden. Dat is op zich niet zo vreemd: wanneer zoekopdrachten goed op de resultaten aansluiten, willen website eigenaren hier natuurlijk graag van profiteren. Iedere website eigenaar wil immers dat zijn website gevonden wordt. Doordat er ongeveer 1 miljard websites wereldwijd zijn, is de concurrentie immens. En wat doet Google hier dan mee? Voor Google is het belangrijk dat de gebruikers van de Google zoekmachine enkel de beste resultaten krijgen bij een zoekopdracht.  Google heeft hiervoor een algoritme ontwikkeld. Met dit algoritme worden verschillende factoren uitgelicht waarmee een website prioriteit krijgt in zoekresultaten. Hoewel het algoritme grotendeels geheim is, is het allang geen geheim meer dat goede SEO content essentieel is voor betere vindbaarheid. En hoe zorg je dan voor betere SEO content?

Het optimaliseren van uw content met handige technieken

Het schrijven van goede SEO-teksten wordt door velen als lastig beschouwd. Men vraagt zich vaak af: “Hoe schrijf ik een tekst die enerzijds fijn leest en anderzijds SEO proof is?” Het goede nieuws hierbij is dat leesbare teksten juist perfect zijn voor SEO. Natuurlijk zijn zoektermen erg belangrijk, maar de tekst hoeft er zeker niet op onnatuurlijke wijze mee volgepropt te worden. Het is mogelijk om met goede technieken uw SEO-teksten naar een hoger niveau te tillen.

Zorg voor strategisch gebruik van zoektermen

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe komt u tot de juiste zoektermen en hoe past u ze vervolgens toe? Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee u komt tot treffende zoektermen. De eerste handige tool is Google Search Console. Met deze tool vindt u statistieken over welke pagina van uw website in de zoekopdrachten verschijnt voor een bepaald zoekwoord. Ook vindt u hier de doorklikratio. Dit is waardevolle informatie voor het verbeteren van vindbaarheid. Ook de Google Adwords Keyword Planner levert vaak veel informatie op. Verder is Google Trends een handige vergelijkingstool voor zoektermen.

Wanneer u tot een goede zoekterm gekomen bent, is het zaak om deze op strategische wijze in de tekst te verwerken. Doe dit op subtiele wijze. Zorg dat de zinnen goed blijven lopen. Wanneer dit u gelukt is, is het zaak om te zorgen voor een goede doorklikratio.

De doorklikratio

Dit is een van de belangrijkste factoren die Google weegt voor vindbaarheid en of uw pagina zou moeten stijgen of dalen in de zoekresultaten. Wat wordt hier dan gemeten? Google meet hier de mate waarin zoekers op de pagina met zoekresultaten van Google doorklikken op de link naar uw pagina. Google redeneert immers dat als veel mensen een specifieke link aanklikken, deze waarschijnlijk relevant is voor de zoekopdracht. En hoe krijgt u de doorklikratio omhoog? Door een sterke titel met een sterke meta omschrijving! Hierbij is het leuk om even een uitstapje te maken naar ’s werelds op twee na grootste zoekmachine: Youtube. Youtube maakt gebruik van metadata (de titel van een video, de tags en de meta omschrijving) om een video op correcte wijze te indexeren. De titel van een video dient een treffende omschrijving te bevatten van de inhoud. Dit geldt uiteraard ook voor de meta titel van uw webpagina. En hoe zit het met de meta omschrijving? Bij de meta omschrijving gaat het enkel om een paar zinnen die zichtbaar worden in de zoekresultaten. Youtube geeft zelf aan dat een goede meta omschrijving voor een video de volgende elementen zou moeten bevatten:

  • Een accurate beschrijving van de video in één of twee consistente zinnen.
  • Een korte beschrijven van het kanaal waar de video op geplaatst wordt met een link naar de kanaal pagina.
  • Een korte call to action.
  • Eventueel een andere link naar gerelateerde video’s.

Dit kan dus vrij vertaald worden naar een meta omschrijving voor zoekmachines.

Nu komen we aan bij de laatste stap.

Dwell time

Voor de ranking van uw website in de zoekresultaten meet Google hoeveel tijd mensen op uw pagina doorbrengen. En zorgt u daarvoor? Juist, door het hebben van relevante en interessante content. Zorg dat de content aansluit op de titel en omschrijving. Het creëren van goede content is lastig, maar zeker doable.

SEO teksten van een expert? Welkom bij XYMS!

Het creëren van goede SEO content voor uw website is lastig en kost vaak behoorlijk veel tijd. Als ondernemer of bedrijf is het fijn om deze tijd in de bedrijfsvoering te steken. XYMS kan u daarom goed helpen op dit gebied. Bij XYMS treft u experts op het gebied van SEO content.

Samenwerking met een echte specialist levert vaak veel meer op dan de goedkope dienstverlening van grote contentbrokers. Neem vooral even contact op voor een goed gesprek over de mogelijkheden bij XYMS.

Geschreven door

Steven Vrolijk
Steven VrolijkContent Marketeer
Steven is bijna meester in de rechten. Tijdens de bachelorfase van de studie heeft Steven veel moeten schrijven en dit beviel hem goed. Na wat juridische werkzaamheden te hebben verricht bij XYMS werd bij hem enthousiasme gewekt voor de marketingbranche. Nu is Steven content writer en juridisch adviseur bij XYMS: een ideale combinatie! Steven houdt van doorpakken en zorgt voor kwalitatieve content.

Schrijf uzelf in voor onze nieuwsbrief

Lees ook onze andere artikelen:

Instructie: een gebruiker toevoegen aan WordPress

maart 19th, 2019|0 Comments

Wat is WordPress? WordPress is een contentmanagementsysteem (CMS), een systeem waar je eenvoudig een website op kan bouwen. Een CMS beschikt over een controlepaneel waar iemand de website kan beheren en aanpassen naar wens, zonder [...]

Facebook Business Manager: hoe, wat en waarom?

oktober 26th, 2018|0 Comments

Facebook Business Manager Wat is Facebook Business Manager? Met Facebook business manager maakt u een profiel afzonderlijk van uw persoonlijke Facebook-profiel, om uw pagina’s en advertentieaccounts te beheren. Ook biedt het [...]

  • XYMS logo aan de muur - XYMS marketing Utrecht

Vacature: datagedreven marketeer

augustus 29th, 2018|0 Comments

Ben jij onze nieuwe datagedreven marketeer? We zoeken niet één, maar drie (!) datagedreven marketeers die verstand hebben van online marketing. We werken volgens het MarketingAlgoritme, dat is een door ons ontwikkelde methode om [...]

Load More Posts

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®