Zoals de naam al suggereert, houden digitale marketing professionals zich bezig met de digitale component van de marketing van organisaties. Dit gaat verder dan enkel het kiezen van de juiste advertentie en het kiezen van de juiste media. Door de digitale vooruitgang zijn er tal van mogelijkheden ontstaan om in te spelen op de manieren waarop mensen bedrijven vinden.

In deze blog wordt u meegenomen in de wereld van de digitale marketeer. Waar houdt deze zich mee bezig? Waar let hij of zij op bij het opstellen van een marketingplan? Wat is het rendement van een campagne en hoe wordt deze bepaald? Daarnaast wordt u bekend gemaakt met termen als Data-driven marketing, Hopelijk geeft dit niet alleen inzicht in de belangrijke processen, maar ook in de mogelijkheden waarop uw organisatie nog winst kan behalen.

Online marketing:

In de kern bestaat de functie van een digitale marketing professional uit drie hoofdverantwoordelijkheden:

  • Het plannen van digitale marketingcampagnes
  • Het behouden van een sterke aanwezigheid op alle relevante sociale media
  • Het meten en terugkoppelen van de resultaten van de campagnes

Het plannen van digitale marketingcampagnes:

Dit is wellicht de meest voor de hand liggende, maar misschien ook de belangrijkste verantwoordelijkheid. Uiteindelijk is het hier namelijk allemaal om te doen. Het plannen van een marketingcampagne is echter niet iets wat het marketingadviesbureau puur op intuïtie doet: Er zijn een aantal concrete tactieken die worden ingezet en ontwikkelingen die in het oog gehouden moeten worden.

Overzicht houden op ontwikkelingen en trends:

De wereld waarin we leven staat niet stil, en de online wereld al helemaal niet. Het is daarom belangrijk dat wij ook niet stil blijven zitten. Hiervoor is het ten eerste belangrijk om constant op de hoogte te blijven met behulp van artikelen, talks en andere updates. Daarnaast kunnen met behulp van tools trends in zoektermen, surfgedrag en andere online activiteiten worden bepaald. Denk hierbij onder andere aan de tool Google Analytics.

Creatief brainstormen:

Een stap die samenhangt met dit overzicht op trends is het zoeken naar de juiste strategieën om met deze trends mee te gaan. Een veranderende wereld gaat idealiter namelijk samen met een veranderende aanpak.

Samenwerking met interne teams:

Het optimaliseren van uw website kunnen we niet zonder uw hulp. Het behoort daarom ook tot het takenpakket van de digital marketing manager om op een goede manier samen te werken met de organisatie zelf. Met behulp van de digitale teams kunnen we bijvoorbeeld passende landing pages maken en de user experience perfectioneren. Ook dit zal vanzelfsprekend uw internet traffic ten goede komen.

Het beheren van conversion points en user funnels:

twee andere zaken waar optimalisatie zou kunnen plaatsvinden zijn de zogenaamde conversion points en user funnels:

  • Conversion points: op welke punten gaat de klant een interactie aan met de website? Kunnen deze verbeterd worden om klantvriendelijkheid en traffic te verhogen?
  • User funnels: welke paden doorlopen klanten op uw site om op een bepaald conversion point te komen? Zijn deze paden logisch en makkelijk?

Samenwerking met externe partijen:

Marketing doet een bedrijf natuurlijk nooit alleen. In tegendeel: het gaat bij marketing bij uitstek om een klant die een bepaald publiek wil bereiken, en een leverancier die dit publiek met een bepaalde nauwkeurigheid kan bereiken. Deze leverancier kan een organisatie of een medium zijn, maar is vaak beiden. Denk maar aan een partij als Youtube of Facebook. Voor een goede interactie is natuurlijk goed contact nodig. Dit contact kan ook weer onder de taken van een digital marketing manager vallen.

Het behouden van een sterke aanwezigheid op alle relevante sociale media

Dekken van het hele spectrum:

Een goede digitale marketingcampagne moet natuurlijk een goed werkend geheel zijn. Elke mogelijke klant is verschillend, en al deze verschillende klanten zullen verschillende browse-gewoontes hebben. Vandaar dat alle relevante sociale media gedekt dienen te worden om iedereen zo goed mogelijk te bereiken. Niet alleen dat, maar hoe vaker mensen uw specifieke organisatie langs zien komen, hoe eerder ze voor u zullen kiezen als ze iets nodig hebben: Een psychologisch verschijnsel genaamd availability bias.

Het in stand houden van een succesvolle strategie:

Ook is het belangrijk om er oog op te houden dat digitale marketing niet simpelweg een eenmalige operatie is. Het online gedrag van mensen verandert constant, om over maatschappelijke trends nog maar te zwijgen. Als een marketingplan hier niet bijblijft gaat dit ten koste van de effectiviteit van de campagne.

Er zijn vele voorbeelden te bedenken om het belang van deze twee punten te illustreren. Sociale media kunnen in een mum van tijd opkomen, en net zo snel weer verdwijnen. Sociale media als Hyves, Google+ en Myspace zijn inmiddels praktisch verbannen tot de geschiedenisboeken. Ondertussen floreren Youtube en Snapchat. Een recenter voorbeeld is Facebook, die afgelopen jaar hevig onder vuur kwam te liggen vanwege een privacy-schandaal. Dit leidde wereldwijd tot oproepen om het sociale medium te boycotten. Dergelijke ontwikkelingen kunnen reden zijn om het roer om te gooien. In het geval van Facebook zijn de daadwerkelijke effecten van het schandaal gek genoeg niet of nauwelijks waar te nemen in de cijfers. Dit toont maar weer aan hoe moeilijk het kan zijn om online trends te voorspellen.

Het meten en terugkoppelen van de resultaten van de campagnes

Echt succesvolle digitale marketing is praktisch altijd afhankelijk van data. Daarom worden er constant analyses gemaakt van bijvoorbeeld succesvolle zoekwoorden en de effecten van veranderingen in lay-out van de site op consumentengedrag. Dit proces wordt ook wel data-driven marketing genoemd, en geeft de digitale marketing een enorm voordeel boven de normale marketing: De analyst kan min of meer in het hoofd van de klanten kijken. Elke goede digitale campagne boudt dan ook voort op metingen van de resultaten.

De resultaten waar het om gaat:

Er zijn een paar resultaten die er voor de klant uiteindelijk het meest toe doen. Aan de digital marketing manager is de taak om deze betrouwbaar te meten en goed terug te koppelen.

  • Return on Investment (ROI): Hoeveel van het geld wat in de marketingcampagne is geïnvesteerd wordt terugverdiend?
  • Key Performance Indicator (KPI): Wat voor een veranderingen heeft de campagne teweeg gebracht? Positieve veranderingen kunnen het aantal clicks, het aantal leads of de kosten per click/lead zijn. Als bedrijf is het belangrijk om hier overzicht op te hebben en eventueel de marketingcampagne bij te sturen.

Een digitale marketing professional inhuren

Om een goede digitale marketing manager te zijn is het dus nodig om digitale marketing te ademen en van alles op de hoogte te zijn. Als u het meeste uit uw digitale campagne wilt halen, kunt u daarom altijd bij XYMS terecht. Op die manier kan samen een perfecte marketingcampagne neergezet worden. Aarzel dus niet om contact op te nemen als u met bepaalde uitdagingen zit.

Geschreven door

Steven Vrolijk
Steven VrolijkContent Marketeer
Steven is bijna meester in de rechten. Tijdens de bachelorfase van de studie heeft Steven veel moeten schrijven en dit beviel hem goed. Na wat juridische werkzaamheden te hebben verricht bij XYMS werd bij hem enthousiasme gewekt voor de marketingbranche. Nu is Steven content writer en juridisch adviseur bij XYMS: een ideale combinatie! Steven houdt van doorpakken en zorgt voor kwalitatieve content.

Schrijf uzelf in voor onze nieuwsbrief

Lees ook onze andere artikelen:

Instructie: een gebruiker toevoegen aan WordPress

maart 19th, 2019|0 Comments

Wat is WordPress? WordPress is een contentmanagementsysteem (CMS), een systeem waar je eenvoudig een website op kan bouwen. Een CMS beschikt over een controlepaneel waar iemand de website kan beheren en aanpassen naar wens, zonder [...]

Facebook Business Manager: hoe, wat en waarom?

oktober 26th, 2018|0 Comments

Facebook Business Manager Wat is Facebook Business Manager? Met Facebook business manager maakt u een profiel afzonderlijk van uw persoonlijke Facebook-profiel, om uw pagina’s en advertentieaccounts te beheren. Ook biedt het [...]

  • XYMS logo aan de muur - XYMS marketing Utrecht

Vacature: datagedreven marketeer

augustus 29th, 2018|0 Comments

Ben jij onze nieuwe datagedreven marketeer? We zoeken niet één, maar drie (!) datagedreven marketeers die verstand hebben van online marketing. We werken volgens het MarketingAlgoritme, dat is een door ons ontwikkelde methode om [...]

Load More Posts

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®