Culturele instellingen zoals musea zijn vaak afhankelijk van subsidies en giften. Dit maakt de toekomst van een museum onzeker. Wat als de geldverstrekker besluit om de subsidie te verminderen, of zelfs volledig stop te zetten? Je moet als museumdirectie dus activiteiten ontplooien die bijdragen aan het verhogen van zelfstandig gegenereerde inkomsten. Dat betekent – platgezegd – dat je commercieel moet gaan handelen. Hoe doe je zoiets?
XYMS schreef een strategisch marketingplan voor Musea Zutphen om deze vraag te beantwoorden.
De Musea Zutphen – het Stedelijk Museum Zutphen en het Museum Henriette Polak – werken vanuit de overtuiging dat kennis, waardering en beleving van kunst, cultuur en geschiedenis essentieel zijn voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. De Musea Zutphen willen het Hof van Heeckeren aan het ’s Gravenhof tot dé plek maken waar geschiedenis, cultuurhistorie, beeldende kunst en actualiteit samenkomen.
De directie van Musea Zutphen heeft ons gevraagd om een marketingplan te schrijven dat de oplossing biedt op de vraag ‘hoe moeten wij ons gedragen als we minder afhankelijk willen zijn van subsidies en giften?’. Daar horen uiteraard enkele subvragen bij:
Gezien het plan nog niet volledig wordt uitgevoerd, is het momenteel nog te vroeg om de resultaten vast te stellen. De grootste lessen die uit de samenwerking en de uitkomsten van de onderzoeken zijn gebleken, zijn voor zowel XYMS als Musea Zutphen onmisbare inzichten.