Stap 1: Plan2018-09-12T14:05:49+00:00

Het MarketingAlgoritme®
De nieuwe standaard in digitale marketing.

Stap 1: Plan (planning)
We maken een realistisch marketingplan op basis van bestaande prestaties.

Een realistisch online marketingplan

Het maken van een marketingplanning is, als het goed is, niet iets nieuws voor uw organisatie. Als dat wel zo is, is het des te beter dat u dit artikel aan het lezen bent. Het maken van een marketingplanning (of marketingplan) kan op duizend-en-één methoden. Wat ons betreft komen al die manieren allemaal, op abstract niveau, op ongeveer hetzelfde neer.

Men begint bij het beschrijven het strategisch vertrekpunt (de missie, visie, kernwaarden en waardestrategie). Daarna wordt er een interne analyse gemaakt, vervolgens een externe analyse. De uitkomsten van deze analyses worden met elkaar geconfronteerd om erachter te komen waar de aandachtsgebieden liggen. De aandachtsgebieden worden gekoppeld aan een doelstelling, budget en actiepunten. Deze globale methode heeft haar effectiviteit de afgelopen decennia ruimschoots bewezen. Het was echter wat ons betreft tijd voor een upgrade en versimpeling van deze werkwijze.

Stap 1: Planning

  • Een helder beeld van huidige prestaties

  • Kom erachter wat het échte probleem is

  • Een balanced scorecard voor online marketing

Bekijk hier hoe stap 2 werkt
Neem direct contact op

Over doelstellingen en plannen maken

Tegenwoordig puilt de gereedschapskist van marketeers uit met heel veel oude en een paar moderne instrumenten. Het is erg lastig voor marketeers om een keuze te maken tussen welke combinatie van instrumenten het best werkt voor hun uitdagingen. De belangrijkste uitdagingen liggen tegenwoordig bij het kennen van de klant en omzet is de belangrijkste indicator van succes. (Bron: Marketing Enquete 2017).

Om het u, als moderne marketeer, gemakkelijker te maken uw doelstellingen te halen, hebben we het MarketingAlgoritme® in het leven geroepen.

De belangrijkste KPI’s

Een succesvol marketingplan wordt in de meeste gevallen beoordeeld op deze KPI’s (kritische prestatie indicatoren):

  1. Omzet
  2. Sales leads en prospects (het vullen van de verkooptrechter)
  3. Klanttevredenheid
  4. Merkbekendheid
  5. NPS (Net Promotor Score)
  6. Klantwaarde (omzet per klant)
  7. Retentie (herhaalaankopen)

Het zou dus niet gek zijn als ook u een van deze KPI’s wilt verbeteren. Maar hoe bent u er eigenlijk bij gekomen dat bijvoorbeeld de omzet omhoog moet?
Met andere woorden, waarom is de hoogte van de omzet precies een probleem?

In de eerste fase van het MarketingAlgoritme: Plan (planning) maken we een plan van aanpak. Dit doen we door verbanden te leggen tussen de onderdelen van het marketingprobleem en deze in een raamwerk te plaatsen.

Het raamwerk van Zegel

Het raamwerk bestaat uit zeven onderdelen en de relaties daartussen.

De onderdelen zijn:

  1. De organisatie
  2. De ongunstige situatie
  3. Het probleem, uitgedrukt in een negatieve prestatie of negatief resultaat van [1], dat ten koste gaat van het bereiken van een of meer organisatiedoelstellingen.
  4. De organisatiedoelen die worden geraakt door het probleem
  5. De doelstelling van de opdracht, uitgedrukt in een gekwantificeerde verbetering van de prestatie [3]
  6. Het ontwerp van de oplossing, de verbeterde situatie [2], die zal moeten gaan leiden tot het bereiken van de doelstelling [5]
  7. De aanbevelingen, alles dat moet veranderen aan de huidige ongunstige situatie om te komen tot de gewenste, verbeterde situatie.

Zie afbeelding hieronder.

Het raamwerk van Zegel voor jouw marketingplan

Het raamwerk van Zegel

Een voorbeeld

Organisatie A heeft bepaalde marketingdoelen en gebruikt methode B om deze doelen te halen. Helaas worden de marketingdoelen niet gehaald, er is dus een probleem.

Het probleem zorgt voor een ongunstige situatie (de organisatiedoelen worden namelijk niet gehaald). Om de doelstellingen te halen, moet er een oplossing van het probleem komen. De oplossing zorgt voor een gunstige situatie: het halen van de organisatiedoelstellingen. Het probleem is in dit geval dat methode B niet leidt tot het halen van de doelstellingen.

Als dit raamwerk is ingevuld, is er een heldere situatieschets.

Doelstellingen ontleden

Als de situatie helder is beschreven, kan de doelstelling worden ontleed. Want als ‘het verhogen van de omzet’ het doel is, dan moet dat beter worden onderzocht. Meestal is het namelijk geen omzet waar organisaties naar streven, maar marge. Omzet bestaat namelijk uit twee factoren: prijs en afzet. De term ‘omzet’ houdt overigens ook geen rekening met de vraag of de betaling wel binnenkomt.

De rekensom voor omzet is P x Q (prijs x afzet). Met deze simpele rekensom wordt direct duidelijk dat het eigenlijk nooit een goede doelstelling kan zijn om de omzet van een organisatie te verhogen. Anders kunnen we net zo goed bankbiljetten van 50 euro verkopen voor 45 euro. Dan krijgen we wel veel omzet, maar niet zoveel marge…

Het ‘prijs-deel’ van de omzet bestaat uit twee onderdelen: marge en inkoopwaarde. De inkoopwaarde moet uiteraard zo laag mogelijk zijn en de marge zo hoog mogelijk.

Het ‘afzet-deel’ van de omzet bestaat uit de hoeveelheid verkochte stuks in een bepaalde periode. Afhankelijk van de doelstellingen en de marktvorm waarin de organisatie zich bevindt is de hoogte van de afzet van een bepaald niveau. Benieuwd naar de marktvorm waarin uw organisatie zich bevindt? Check dit artikel over de vier marktvormen

Als de organisatie volhoudt en zegt dat omzet wél het doel is, heeft het waarschijnlijk te veel voorraad. Dan is dát het probleem en niet de hoogte van de omzet.

Deze paragraaf geeft volgens ons heel duidelijk aan dat er niet blind moet worden afgegaan op wat er gezegd wordt. Er moet heel scherp worden doorgevraagd om tot een goede doelstelling te komen van een marketingplan.

Doelstellingen cascaderen (de watervalmethode)

We hebben net beschreven dat in een marketingplan een goede doelstelling belangrijk is voor de logische inzet van mensen en middelen. Om nog dieper in te zoomen op de doelstelling gebruiken we de watervalmethode (ook wel cascaderen genoemd). Bij de watervalmethode wordt het hoofddoel opgedeeld in subdoelen. Zo worden de voortgang en inspanningen sneller en duidelijker inzichtelijk. Een goed gecascadeerde doelstelling ziet eruit als een soort kerstboom en heeft meestal meerdere niveaus. Zie afbeelding hieronder.

De watervalmethode voor jouw marketingplan

De watervalmethode

Deze gecascadeerde doelstelling wordt vervolgens verwerkt in interactieve dashboards die het in sommige gevallen mogelijk maakt om real-time data weer te geven. Dit geeft de mogelijkheid om snel bij te sturen als er afwijkingen worden geconstateerd.

Hier staat in een paar woorden beschreven hoe stap 1 van het MarktingAlgortime® werkt. Nadat deze stap zorgvuldig is doorlopen, kunnen we met de volgende stap, stap 2: Collect, beginnen. Klik hieronder om naar de informatie daarover te gaan.

Lees verder over stap 2: Collect
Of download de whitepaper over het volledige MarketingAlgoritme®

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®