Stap 2: Collect2018-08-13T13:56:35+00:00

Het MarketingAlgoritme®
De nieuwe standaard in digitale marketing.

Stap 2: Collect (verzamelen)
We verzamelen de meest relevante data.

Het verzamelen van relevante data

Het is de hoogste tijd om de digitale transitie nu echt door te voeren in uw organisatie. Er zijn voor marketeers ongelofelijk veel instrumenten die het mogelijk maken om de organisatie datagedreven te laten werken. Dat heeft één belangrijk voordeel: verantwoording.

Het MarketingAlgoritme® werkt op basis van vier regels. De eerste regel is Plan (planning). Daarover kun je in dit artikel meer lezen. Op deze pagina leggen we uit hoe de tweede regel werkt: Collect (verzamelen).

Stap 2: Collect (verzamelen)

  • Een geavanceerde meetinstallatie

  • Verzameling van relevante data op een centrale plaats

  • Duidelijke dashboards in begrijpelijke taal.

Bekijk hier hoe stap 3 werkt
Neem direct contact op

Een geavanceerde meetinstallatie

Stap twee van het MarketingAlgoritme® is het verzamelen van data, want data, is zoals de naam al zegt, de basis van data driven marketing. Er zijn talloze databronnen zowel binnen de organisatie als daarbuiten beschikbaar. Het is van belang om een meetinstallatie aan te leggen die alle relevante datastromen in kaart brengt en netjes structureert zodat de verzamelde data gebruikt kunnen worden bij het maken van beslissingen (=data driven marketing!).

Wij werken volgens de gedachte dat data (of gegevens) pas waarde hebben nadat ze op de juiste manier worden weergegeven. Een gedachte-experiment maakt duidelijk waar we het over hebben.

U wilt een mooie legpuzzel van 2000 stukjes maken. Daarvoor gaat u naar de spelletjeskast en pakt u de doos met stukjes. Als u de doos openmaakt ziet u dat er niet alleen puzzelstukjes van deze puzzel inzitten, maar ook van andere puzzels. Om het nog iets erger te maken zitten er ook speelkaarten in. Alle puzzelstukjes en speelkaarten zijn stukjes data. Deze stukjes data zijn alleen niet allemaal even relevant voor het maken van de puzzel. U moet dus eerst de speelkaarten bij de speelkaarten leggen en de puzzelstukjes bij elkaar leggen voordat u aan uw puzzel kunt beginnen.

In essentie doen we bij deze stap van het MarketingAlgoritme® niet anders. We hebben in de vorige stap een doel gesteld en daardoor weten we welke data we moeten verzamelen. We zorgen dat alle datastromen die door de organisatie gaan door onze meetinstallatie heengaan zodat ze netjes gestructureerd worden.

Als we het over digitale marketing hebben, hebben we het vaak over de volgende datastromen:

  • interactie op de website
  • interactie op sociale media
  • inkomende e-mail
  • advertentiecampagnes
  • e-mailcampagnes
  • crm-data
  • transactiedata

Met onze meetinstallatie proberen we zoveel mogelijk data te verzamelen in een systeem als Google Analytics. De meetinstallatie maken we doorgaans met Google Tag Manager. Dat is een slim en betrouwbaar stukje software van Google dat het mogelijk maakt om data te verzamelen. Wij controleren uw bestaande meetinstallatie en geven advies over wat er beter ‘getagd‘ moet worden. Als er geen (goede) meetinstallatie op uw platform of website geïnstalleerd is, ontwerpen en bouwen wij er een.

Zodra de datastromen zoveel mogelijk via onze meetinstallatie gaan, kunnen we via andere software (zoals Google Data Studio) zorgen dat deze data (indien beschikbaar) in interactieve dashboards wordt weergegeven. Vanaf dit moment worden data gestructureerd verzameld wordt het mogelijk om profielen te gaan maken van klanten of websitebezoekers. Denk aan profielen op basis van demografie, geografie maar ook interessegebieden en persoonlijke voorkeuren.

Een data gedreven aanpak voor data driven marketing

Een data gedreven aanpak

Informatie toeschrijven aan de juiste data

Zoals hierboven te zien is, gaan we van data (gegevens) naar informatie en van kennis naar beslissingen.
Het is misschien een open deur, maar dit is een belangrijke volgorde. Om daadwerkelijk data-driven te werken moet deze volgorde worden aangehouden. Anders werken we op buikgevoel en dat is nou net niet de bedoeling.

Het is heel goed mogelijk dat de data die binnenkomen niet zo relevant zijn als dat de data lijken. Het ligt in de lijn der verwachting dat uw websitebezoekers meerdere kanalen, apparaten en sessies gebruiken voordat zij overgaan tot een voor u waardevolle handeling (een conversie). Daarom is het dus erg belangrijk om de binnengekomen data op logica te beoordelen. Een voorbeeld:

Websitebezoekers zien op dag 1 een advertentie terwijl zij een blogartikel lezen over een specifiek onderwerp, op dag 3 zien ze één van uw berichten op Facebook en op dag 17 doen ze een zoekopdracht bij Google waarbij uw zoekwoordadvertentie wordt weergegeven. Vervolgens komen zij op dag 19 via een mailcampagne op uw website en bestellen ze via hun laptop van de werkgever op dag 29 een product op uw site. Welke marketinguiting verdient nu de eer?

Wanneer we het hierover hebben, zijn we bezig met toeschrijvingsmodellen. Potentiële klanten kijken, vergelijken en kopen op verschillende tijden en op verschillende plekken, dus als u de mailcampagne van dag 19 100% van de conversiewaarde toeschrijft, bent u niet slim bezig. Op deze manier mist u essentiële informatie over hoe u uw marketingbudget het best kunt uitgeven.

Lees verder over Stap 3: Process en kom erachter wat de resultaten zijn van data driven marketing.

Lees verder over stap 3: Process
Of download de whitepaper over het volledige MarketingAlgoritme®

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®