Stap 4: Execute 2018-01-16T13:46:00+00:00

Het MarketingAlgoritme®
De nieuwe standaard in digitale marketing.

Stap 4: Execute (uitvoering)
Nu pas actie ondernemen!

Plan, collect, process –> Aan de slag!

Bij stap 1 hebben we marketingdoelen opgedeeld in subdoelen. Er zijn indicatoren gekoppeld aan deze subdoelen die ons constant vertellen hoever we zijn met de realisatie van elk doel. Door deze indicatoren weten we altijd precies waar de energie op gefocust moet worden.

Als bijvoorbeeld subdoel XYZ achterloopt op de verwachting, gaan we actie ondernemen om subdoel XYZ een boost te geven.

Stap 4: Execute (uitvoeren)

  • Data-driven aan de gang

  • Ondersteuning door getrainde professionals

  • Begeleiding door online marketingexperts

Neem direct contact op

Aan het begin van iedere maand bekijken we de resultaten van de maand ervoor en verzamelen zo een lijst met subdoelen die onze aandacht vereisen. Per aandachtspunt wordt er een overzicht gemaakt met wie verantwoordelijk is voor welke activiteiten en wanneer ze zijn afgerond.

Een greep uit de activiteiten die uitgevoerd kunnen worden:

  • Het opzetten, aanpassen en optimaliseren van digitale advertentiecampagnes.
  • Het opzetten, aanpassen en optimaliseren van emailcampagnes.
  • Het opzetten, aanpassen en optimaliseren van sociale mediacampagnes.
  • Het opzetten, aanpassen en optimaliseren van conversiecampagnes.
  • Het verbeteren van de vindbaarheid van de website.

De werkzaamheden die uit deze stap voortvloeien kunnen zowel door uw eigen organisatie als door ons worden uitgevoerd. Wanneer u ervoor kiest om de werkzaamheden door ons uit te laten voeren heeft u een compleet team onlinemarketingspecialisten tot uw beschikking.

Over SEO, SEA, CRO en SMM

Wanneer het aankomt op de uitvoering van online marketingacties kunnen deze worden opgedeeld twee soorten acties. Actie om bezoekers op de site te krijgen en acties om de bezoekers op de site te laten converteren.

Meer traffic

De acties uit de eerste categorie (meer bezoekers naar de website krijgen), kan ook weer op twee verschillende manieren: kopen of verdienen.

Bezoekers kopen
Om meer ‘gekochte’ bezoekers (of verkeer) naar de website te krijgen gebruiken we veelal digitale advertentiecampagnes. Deze campagnes kunnen draaien in bijvoorbeeld zoekmachines en sociale mediaplatforms maar ook op veelgebruikte sites van derden.

Als we advertentiecampagnes opzetten en beheren binnen zoekmachines (hiervoor wordt de term ‘search engine advertising’ of ‘SEA’ gebruikt) is dat op te delen in weer twee manieren; met zoekwoorden (search campagnes) of videoadvertenties op YouTube.

Adverteren op sociale media. Facebook, Instagram en LinkedIn zijn de meest gebruikte sociale media in Nederland waarop we heel goed kunnen adverteren. Deze campagnes hebben veel mogelijkheden op het gebied van doelgroepselectie, met name op persoonseigenschappen als interesses, hobby’s en opleidingsniveau en –richting. Het is relatief eenvoudig om alle mannen van 45 jaar en ouder die een hbo-opleiding hebben gedaan en al tien jaar bij dezelfde werkgever werken een advertentie te laten zien voor een post-hbo-opleiding. Of de groep mannen en vrouwen onder de 24 jaar in de grote steden met een interesse voor fitnessproducten een advertentie voor een nieuw receptenboek te laten zien.

Hoe dichter we op de doelgroep inzoomen, hoe relatief goedkoper we de doelgroep naar de website kunnen trekken.

Naast zoekmachines en sociale media kan er ook geadverteerd worden op sites van anderen. Dit noemen we vaak display advertenties. Dat zijn eigenlijk plaatjes met een tekst erop op bijvoorbeeld NU.nl. Met slimme doelgroepselectie kunnen we de naamsbekendheid of een productintroductie goed ondersteunen. We selecteren dan bijvoorbeeld uitsluitend mensen die lijken op goed-renderende klanten die nog nooit op de site geweest zijn.

Naast bovenstaande methoden is het ook interessant om eens te kijken naar linkbuilding. Dat is een activiteit waarin we ervoor zorgen dat uw sites of artikelen worden opgenomen op andere sites met een hoge betrouwbaarheid en sterkte relevantie aan uw doelgroep. Hiervoor werken we uitsluitend samen met doorgewinterde experts op het gebied van linkbuilding.

Bezoekers verdienen
Op de langere termijn is het natuurlijk wenselijk om zo min mogelijk uit te geven aan advertentietegoed. Het is namelijk best mogelijk om meer bezoekers te krijgen naar de website zonder bakken met geld te spenderen aan zoekwoorden. Wanneer we het hierover hebben, hebben we het over zoekmachineoptimalisatie (of SEO). Want, hoger in een zoekmachine geïndexeerd worden, zorgt voor meer bezoekers. Zoekmachineoptimalisatie is een continu proces, het is dus eigenlijk nooit klaar. Google wijzigt al jaren ruim 600 keer per jaar hun algoritme waardoor de zoekresultaten worden gerangschikt. Het is geen geheim dat gebruikers van zoekmachines geneigd zijn om op de eerste zoekresultaten te klikken en dat zij bijna nooit naar de tweede pagina gaan. Het is zelfs zo dat de partij die de eerste positie bij Google weet te veroveren ruim 53% meer bezoekers krijgt dan de tweede positie en tot wel 130% meer dan de vierde positie. Om een SEO-traject perfect te laten verlopen schakelen we SEO-experts in met jaren ervaring.

Verantwoording afleggen

Het is voor ons belangrijk om, zodra we dingen gaan doen die de vindbaarheid kan verbeteren, meetbaar te maken wat deze inspanningen opleveren. Dat doen wij op een logische en abstracte manier. We maken samen met u een zoekwoordenlijst waarop we de focus leggen tijdens het traject. Daarnaast maken we inzichtelijk hoeveel nieuwe bezoekers u op uw site krijgt via zoekmachines en vergelijken deze resultaten met meerdere perioden ervoor. We kunnen periodiek meten wat de positie is van de zoekwoorden van de eerder opgestelde zoekwoordenlijst, zo worden de wijzigingen per zoekwoord duidelijk.

Onbetaalde sociale media
Naast zoekmachineoptimalisatie kunt u ook onbetaalde sociale mediaberichten inzetten om meer verkeer naar uw site te krijgen. Het is hier de kunst om met relevante content (berichten, afbeeldingen, video’s, enzovoorts) te komen waar de doelgroep op zit te wachten. Door de meetinstallatie die we in stap twee van het MarketingAlgoritme® hebben gemaakt, weten we erg veel over verschillende doelgroepen en hun voorkeuren. Dit helpt bij het ontwikkelen van een goede sociale mediastrategie.

Meer conversies als de bezoeker eenmaal op de site is

De acties uit de tweede categorie (bezoekers op de site laten converteren), kan weer op dezelfde twee manieren: kopen of verdienen. Een veel gehoorde reactie: ‘Maar keihard werken aan SEO, leidt tot meer bezoekers en meer bezoekers zorgen voor meer omzet toch?’ Dit is helaas niet altijd zo.

De bezoekers moeten wel converteren. De activiteit die zich bezighoudt met het verhogen van conversies noemen we conversieoptimalisatie (of CRO). We bekijken dan het pad dat websitebezoeker aflegt voordat hij overgaat tot de waardevolle handeling. Daar kunnen we hele mooie trechters van maken die gelijk duidelijk maken waar de meeste uitval zit. Zo komen we er misschien wel achter dat als we het veld ‘telefoonnummer’ niet meer verplicht maken, dat er 10% meer mensen hun producten afrekenen bij de kassa. Of dat als we een volledige stap uit het pad halen dat dit voor extra offertes zorgt.

De bezoeker die op de site geweest is maar niet heeft geconverteerd kan vervolgens door middel van remarketing worden teruggewonnen. In veel gevallen mogen we websitebezoekers tot wel 540 dagen blijven benaderen met advertenties (zowel search en display als social media). Dit kan heel erg interessant zijn. Denk maar aan een Zalando voorbeeld; u heeft net schoenen bekeken en vijf minuten later ziet u diezelfde schoenen op Facebook!

Als er één ding is waar online markteers van houden, is het wel het gebruiken van afkortingen. Ze vliegen om de oren; SEO, SEA, CTR, CPA, ROAS en ga zo maar door. Wanneer we met concullega’s praten is het wel handig, daar niet van, maar voor anderen is het toch wel wat ingewikkeld. In dit artikel geven we uitleg over veelgebruikte afkortingen en termen.

Of u het leuk vindt of niet, Google bepaalt voor een groot deel hoeveel potentiële klanten u op uw site krijgt. Het is daarom zeer sterk aan te raden op de hoogte te zijn van de laatste veranderingen in het beleid van deze datagigant. Lees artikelen of schrijf u in op nieuwsbrieven van marketingbureaus. Volg zelfs cursussen van Google die u gratis kunt doen! Als dat geen optie is, neem dan met ons contact op.

Download de whitepaper over het volledige MarketingAlgoritme®

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®