Marketing voor MKB-dienstverleners

Marketing voor MKB-dienstverleners

Veel dienstverlenende organisaties in het midden- en kleinbedrijf staan regelmatig voor de vraag “hoe zorg ik voor een constante aanvoer van de juiste nieuwe klanten?”. Lang niet voor elke organisatie betekent dit ‘zoveel mogelijk nieuwe leads’. Vaak is het al een hele kunst om de júiste klanten te vinden. Want leads van lage kwaliteit of nieuwe klanten die wel erg veel service vragen kosten doorgaans meer dan ze opleveren.

 

Ken jezelf en de markt

Veranderingen als digitalisering en globalisering zorgen er tegelijkertijd voor dat veel MKB-bedrijven regelmatig in de verleiding komen om ad hoc te reageren op kansen in de markt. Wij helpen MKB-dienstverleners om deze verleidingen het hoofd te bieden door onze ervaring te combineren met wetenschappelijke kennis. Zo weten we dat de meest succesvolle ondernemers een duidelijke focus hebben, heel goed weten wie ze zelf zijn en hun omgeving kennen als hun broekzak. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten voor marketing voor MKB-dienstverleners.

 

Succesvolle MKB-dienstverleners kennen de markt én zichzelf.

XY Marketing Solutions helpt dienstverleners in het MKB om antwoorden te vinden op vragen als:

  • Welke krachten zijn aanwezig in de markt?
  • Welke deel van de markt past bij ons?
  • Hoe kunnen wij ons onderscheiden?
  • Wat is een realistische, ambitieuze marketingdoelstelling?
  • Is het zinvol om via onze social media te gaan adverteren?
  • Is onze website gebruiksvriendelijk ingericht en voldoet deze aan de wensen en behoeften van onze huidige en potentiële klanten?

De antwoorden op deze vragen combineren we met de laatste wetenschappelijke inzichten om zo tot de best passende marketingstrategie te komen. We hebben inmiddels behoorlijk wat kennis opgebouwd over marketing voor het midden- en kleinbedrijf, omdat we deze vragen al met vele ondernemers hebben besproken. Een deel van deze kennis delen we hieronder graag met jullie.

Hulp nodig? Neem contact op

Kansen en bedreigingen voor MKB-dienstverleners

Gedegen kennis over kansen en bedreigingen voor MKB-dienstverleners is belangrijk. Het is een voorwaarde voor het ontwikkelen van een succesvolle marketingstrategie. Door de strategiesessies die wij regelmatig met MKB’ers uitvoeren weten we inmiddels heel goed wat de meest voorkomende kansen en bedreigingen voor MKB-dienstverleners zijn. Zo zien wij veel ondernemers bijvoorbeeld worstelen met de opkomst van nieuwe concurrenten in nichemarkten. Ook veranderende klantbehoeften en een verschuiving naar online verkopen is voor veel van onze klanten uitdagend. Wij helpen MKB-dienstverleners kansen te ontdekken en bedreigingen uit de weg te gaan.

Lees meer over kansen en bedreigingen voor MKB-dienstverleners

De purpose van MKB-dienstverleners

Net als een mens heeft een organisatie ook een karakter. Kernwaarden, principes en bovenal het hogere doel – of purpose – van de organisatie bepalen in hoge mate wat de meest kansrijke strategie is. Bij MKB-dienstverleners komen wij regelmatig tegen dat hier spanning ontstaat. Daarom vinden wij het belangrijk het karakter van de organisatie te onderzoeken en dat mee te wegen in onze adviezen. Zo ontwikkelen wij marketingstrategieën die geworteld zijn in de purpose van MKB-dienstverleners.

Lees meer over de purpose van MKB-dienstverleners

Veel voorkomende sterktes en zwaktes bij MKB-dienstverleners

De interne kenmerken van een organisatie zijn van groot belang bij het kiezen van een marketingstrategie. Veel voorkomende sterktes en zwaktes bij MKB-dienstverleners bevinden zich op het vlak van operationele processen. Verder zien we vaak sterke afhankelijkheid van grote klanten en te veel verantwoordelijkheid bij enkele medewerkers op sleutelposities. Tegelijkertijd zijn veel midden- en kleinbedrijven sterk in persoonlijk contact met klanten. De eigenaren zijn vaak toegankelijk en benaderbaar voor zowel hun klanten als voor hun medewerkers.

Lees meer over veel voorkomende sterkte en zwaktes bij MKB-dienstverleners

Strategieën voor MKB-dienstverleners

Het komt zelden voor dat we een MKB’er adviseren marktleiderschap na te streven in een gevestigde markt. Tegelijkertijd willen MKB-dienstverleners graag een hoofdrol spelen in hun ‘thuismarkt’. Daarom is heldere afbakening van die thuismarkt belangrijk. Wat zien wij eigenlijk als onze thuismarkt? Is daar nog wel ruimte voor groei? Vaak vinden we een specifieke niche, een maatwerkproduct of een regio waar ruimte is voor de organisatie om te floreren. Met behulp van wetenschappelijke modellen helpen we MKB-dienstverleners de meest kansrijke strategie te vinden.

Lees meer over strategieën voor MKB-dienstverleners

Marketingdoelstellingen voor MKB-dienstverleners

Veel ondernemers lijken marketing te zien als een verlengstuk van sales. De nadruk ligt dan op het genereren van leads of directe verkopen. Toch is het verhogen van omzet maar één van de mogelijke marketingdoelstellingen voor MKB-dienstverleners. Bij veel van onze opdrachtgevers ontdekken we dat het nodig is te sleutelen aan het aanbod of de positionering. Zelfs het verhogen van klanttevredenheid is een doel dat vaak bij marketing thuishoort. Wij ondersteunen MKB-dienstverleners bij het stellen van de juiste doelen en vinden de beste strategie om die te behalen.

Lees meer over marketingdoelstellingen voor MKB-dienstverleners

Succesvolle marketingcampagnes voor MKB-dienstverleners

De manieren waarop MKB-dienstverleners hun marketingdoelen nastreven zijn heel divers. Natuurlijk is digitale marketing vaak onderdeel van de meeste succesvolle marketingcampagnes voor MKB-dienstverleners. Toch zien we dat veel bedrijven hier erg kort door de bocht gaan en een zendergerichte benadering kiezen. Tegelijkertijd zien we dat er voor veel MKB-dienstverleners nog veel te winnen is bij bestaande klanten en relaties. Ook hebben veel organisaties in het midden- en kleinbedrijf unieke verhalen die uitstekend bruikbaar zijn voor contentmarketing en creatieve socialmediacampagnes. Met onze ruime ervaring bij MKB-dienstverleners helpen we ook jouw bedrijf graag een paar flinke stappen vooruit.

Lees meer over succesvolle marketingcampagnes voor MKB-dienstverleners

Marketingondersteuning nodig?

    Kun je als MKB-dienstverlener wel wat hulp gebruiken bij je marketing? XY Marketing Solutions helpt graag met:

    • het formuleren van purpose en doelen van de organisatie;
    • analyse van de interne en externe omgeving;
    • een goed doordachte marketingstrategie;
    • het plannen en voorbereiden van marketingactiviteiten;
    • uitvoering van marketingcampagnes.