Marketinguitvoering: specialisten voor elk kanaal

Een marketingstrategie moet uiteindelijk ten uitvoer komen. Daarbij heb je hulp nodig van verschillende marketingspecialisten.

Het marketingvak is enorm breed en wordt feitelijk nog elke dag breder en veelzijdiger door de opkomst van nieuwe platforms en nieuwe plekken waar organisaties en hun klanten elkaar kunnen treffen. Het uitvoeren van marketingactiviteiten is daarom allesbehalve een eenzijdige of solistische activiteit. XY Marketing Solutions beschikt over een veelzijdig team van zowel interne als externe marketingspecialisten waarmee we onze klanten helpen op vrijwel alle vlakken van het brede marketingvak.

Idealiter werken deze specialisten met een strategie en plan dat door onszelf is opgeleverd. Maar ook als je al een marketingstrategie hebt, kunnen wij je helpen. Wij geven advies over de haalbaarheid en zorgen er in overleg voor dat de marketinguitvoering geregeld is.

Marketinguitvoer: een som van specialismen

Een specialistische marketeer heeft diepe kennis over bijvoorbeeld een marketingkanaal, een branche of klantsegment of een specifieke technologie. Dit zorgt er vrijwel altijd voor dat zo’n specialist een minder scherpe blik heeft op het geheel van alle marketinginspanningen voor een organisatie.

XY Marketing Solutions onderkent deze uitdaging en lost dit op door marketingspecialisten samen te laten werken in één team onder leiding van één centrale coördinator: de marketingmanager. Die moet ervoor zorgen dat de totale marketing voor de klant meer is dan de som der delen. Op deze manier krijg je een competitief uitvoerend team waarbij alle neuzen dezelfde kant opstaan: in de richting van jouw doelen.

De marketingduizendpoot: de oplossing voor het MKB

De marketeer die alles kan, die noemen wij de marketingduizendpoot. Hij of zij bestaat niet. Tenminste, niet in de gedaante van één persoon. Zelfs de meest uitgebreidde generalist heeft gaten in zijn of haar marketingkennis. Maar wij snappen ook dat je als MKB-er niet meteen een marketingteam van 5 full-time marketingspecialisten in kan huren. Terwijl je die wel nodig hebt.

Of kan dat toch wel? Door XY Marketing Solutions in te huren kun je beschikken over een marketingduizendpoot, zonder dat je zelf op zoek moet naar zo’n schaap met vijf poten ;-).

Een paar jaar geleden schreven we er al dit artikel over:

Op zoek naar de marketingduizendpoot m/v

Welke specialisten heb je nodig?

Veel van onze opdrachtgevers worstelen met de vraag welk kanaal of middel dé oplossing is voor hun marketinguitdaging.

Het antwoord is vrijwel altijd dat geen enkel kanaal de heilige graal is. Goede klantkennis en een doordachte marketingstrategie zorgen voor een logische mix aan marketingkanalen en -middelen. Daardoor komen de juiste mensen op het juiste moment in contact met de organisatie. Zo’n mix is veel belangrijker voor jouw organisatie.

En die mix verandert dan ook nog eens met de tijd. Daarom rapporteren onze specialisten doorlopend en stellen we constant deze mix bij om de resultaten voor onze klant op peil te houden.

Stel daarom dus niet de vraag “Welk kanaal moet ik gebruiken?” maar “Hoe bereik ik mijn klant het beste?”. Onze marketingspecialisten beantwoorden de eerste vraag op basis van het antwoord op de tweede.

Een greep uit de promotiekanalen

Oké, het is dus een mix. Dat hebben we nu wel duidelijk gemaakt. Maar waar bestaat die mix dan uit? Met welke marketingspecialismen ondersteunt XY Marketing Solutions organisaties?

We doen een greep uit de mogelijkheden:

  • Social Advertising via Facebook en Instagram
  • Posten en interactie op Facebook en Instagram
  • Posten en adverteren op Pinterest
  • Contentmarketing
  • Website-optimalisatie voor conversieverbetering (CRO)
  • Hoog scoren in zoekmachines (SEO)
  • Search Advertising (SEA) via Google Ads
  • Display Advertising via Google Ads
  • Adverteren op Youtube
  • Affiliate Marketing
  • Influencer Marketing
  • Traditionele media: RTV, print en outdoor

Marketing is meer dan promotie

Naast de genoemde kanalen die voornamelijk gebruikt worden voor het promoten van producten of diensten heeft marketing nog meer functies. De welbekende 5 P’s van marketing bestaan naast promotie uit product, prijs, plaats en personeel. Ook de andere vier P’s zijn dus belangrijk om marketingdoelen te bereiken. Een korte op wat een marketeer kan doen op deze gebieden.

De P van Product

Het vervaardigen of samenstellen van de product of dienst is een niet te onderschatten taak van marketing. Het promoten van een product of dienst heeft namelijk niet zoveel zin als dit aanbod niet past bij degene aan wie het wordt aangeboden. Marketing moet er dus voor zorgen dat er een goed product-market-fit is. Dit betekent dus ook dat marketing hiermee invloed heeft op vele andere onderdelen van de organisatie zoals bijvoorbeeld productie, service, inkoop, sales en logistiek.

De P van Prijs

Net als het product zelf is ook de prijs van het product een belangrijke knop waar een marketeer aan kan draaien om verkoop te bevorderen. Hierbij gaat het nadrukkelijk niet om een zo laag mogelijke prijs, maar juist om een prijs die past bij het aanbod en de potentiële koper. De prijs van een product heeft grote invloed op de perceptie van het product in de markt. Het is de taak van marketing om daarin slimme en passende keuzes te maken.

De P van Plaats

De P van plaats gaat over de toegang tot het aanbod van de organisatie voor potentiële kopers. Zo kan een product bijvoorbeeld enkel via speciale winkels worden verkocht, sterk geografisch beperkt zijn of juist wereldwijd via internet toegankelijk zijn. Plaats kan ook gaan over nieuwe productvormen, zoals bijvoorbeeld een nieuw te ontwikkelen online videotraining door een onderwijsinstelling. Dit nieuwe product is tijd, plaats en persoons-onafhankelijk is kan daardoor geleverd worden zonder enige inbreng van een persoon. Dit heeft invloed op alle andere P’s van marketing.

De P van personeel

Het onderdeel van marketing dat het meest ‘naar binnen’ kijkt in een organisatie is de P van Personeel. Dit onderdeel van marketing onderkent het belang van eigen mensen en de invloed die zij – direct of indirect – hebben op verkoopbevordering. Denk hierbij voor een productiebedrijf bijvoorbeeld aan de invloed van productiepersoneel op de kwaliteit van een product. Bij een dienstverlener gaat deze P bijvoorbeeld over de vriendelijkheid van de klantenservice of de expertise van een adviseur. Voor een marketeer is het personeel van een organisatie dus ook een factor die invloed heeft op het succes van de marketing als geheel.

Marketinguitvoering door XY Marketing Solutions

XY Marketing Solutions helpt organisaties bij het uitvoeren van marketingplannen. Dit doen wij als marketingspecialisten altijd op basis van een goed doordachte marketingstrategie en onder begeleiding van een ervaren marketingmanager. Daarbij vormen wij de externe marketingafdeling van onze opdrachtgevers of een deel daarvan. Door onze eigen specialisten en een brede groep externe specialisten zorgen wij ervoor dat elk facet van marketing op hoog niveau beschikbaar is voor onze opdrachtgevers.

Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.

Neem contact op