Sociale media, wat zijn de ontwikkelingen in 2016?

Het beheren van sociale media, alle ondernemers zijn er druk mee bezig (of zouden dat moeten zijn). Zelfs menig marketingbureau breekt dagelijks zijn nek over dit online marketingvraagstuk. Maar wat zijn nou eigenlijk de ontwikkelingen op het gebied van sociale media? Waar zit nou eigenlijk welke doelgroep? En hoe stel je hier de marketingcommunicatie op af?

Eén ding is zeker, ook dit jaar neemt het aantal gebruikers van sociale media toe in Nederland. Dit blijkt uit het ‘National Social Media Onderzoek 2016’ van Newcom Research & Consultancy. Maar liefst negen op de tien Nederlanders maakt gebruik van sociale media, dit maakt het beheren van sociale media tegenwoordig een vereiste. Net als vorig jaar blijft WhatsApp het grootste platform, maar toch zijn er vele ontwikkelingen gaande. Deze ontwikkelingen zijn niet alleen interessant voor marketingbureaus die zich bezighouden met online marketing, maar ook voor ondernemers die het beheren van sociale media zelf doen en de marketingcommunicatie zelf aansturen.

social-media-onderzoek

social media onderzoek

Waar zitten de doelgroepen?

Facebook staat nog steeds op nummer 2 en blijft ook nog steeds groeien. Maar liefst 56% van de Nederlanders boven de 15 jaar heeft Facebook. Dit betekent dat 79% van de Nederlanders die Facebook mag hebben het ook daadwerkelijk heeft. De groei van Facebook is voornamelijk te vinden in de doelgroep 65+ en met name de 80-plussers. In 2015 was de eerste daling te zien in het gebruik van Facebook door jongeren, maar dit jaar is daar weer een stijging in te zien. Desondanks is de verwachting dat dit weer zal dalen. Net als in de voorgaande jaren daalt het gebruik van Twitter nog steeds, opvallend is wel de 45% stijging van het gebruik in het aantal 80-plussers. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het beheren van sociale media lastig is omdat de marketingcommunicatie, die gebruikt wordt door zowel ondernemers als door marketingbureaus, constant aangestuurd moet worden. Online marketing is een constant veranderend speelveld waar op ingespeeld moet worden.

De jongeren zijn veel te vinden op nieuwe platformen zoals Instagram en Snapchat. Maar liefst 58% van de jongeren van 15 t/m 19 jaar oud maakt gebruik van Instagram en 56% van Snapchat. Het belangrijkste bij het beheren van sociale media en daarbij het sturen van de online marketing, is het toepassen van de marketingcommunicatie op het juiste kanaal.

Eenvoudig het archief doorzoeken

Nieuwste artikelen