De vier marktsoorten zijn:

  1. Monopolie (wanneer er slechts één aanbieder actief is op de markt)
  2. Oligopolie (wanneer er slechts enkele aanbieders actief zijn die samen meer dan 80-85% marktaandeel hebben)
  3. Monopolistische concurrentie (wanneer er veel aanbieders actief zijn met een uniek maar makkelijk vervangbaar product)
  4. Volledig vrije mededinging (wanneer er heel veel aanbieders actief zijn met allemaal een klein marktaandeel).

Monopolie

Een monopolist kan als doel hebben om:

  • Of zijn omzet te maximaliseren (om maar zoveel mogelijk klanten te trekken)
  • Of ervoor te zorgen dat hij kosten dekt (tegen een zo goedkoop mogelijke prijs verkopen)
  • Of zijn maximale totale winst te behalen (dit is een wat arrogantere houding en hiermee loopt u het risico dat concurrenten lucht krijgen van uw lucratieve handel).

Deze marktvorm komt slechts zelden voor.

Een voorbeeld:

Facebook (en ook Google*) is zoekende naar manieren om zoveel mogelijk klanten te betrekken bij hun netwerken (Facebook, Instagram, WhatsApp, enzovoorts). Een van die methoden is om hun diensten gratis aan te bieden aan gebruikers. Het verdienmodel zit ‘m natuurlijk in de gegevens waarmee je betaalt. Zo kunnen partijen als Facebook en Google meer advertenties verkopen.

*Google is onder andere eigenaar van YouTube, Android, Google Maps en DoubleClick.

De overheid is de enige in Nederland die rijbewijzen mag uitgeven. Zij proberen dat kostendekkend te doen, dus tegen een zo laag mogelijke prijs voor de afnemer.

Oligopolie

In deze marktvorm streeft u naar een zo groot mogelijk marktaandeel. Dit gaat bijna altijd ten koste van het marktaandeel van uw concurrenten.

Deze marktvorm komt regelmatig voor.

Een voorbeeld:

De bankensector in Nederland wordt gedomineerd door drie grote banken; Rabobank, ING en ABN Amro. Samen goed voor ruim 80% van de markt. Deze spelers zijn constant op zoek naar manieren om klanten te winnen van de concurrent en ervoor te zorgen dat ‘nieuwe’ Nederlanders (kinderen en immigranten) zo vroeg mogelijk in contact komen met de bank.

Monopolistische concurrentie

U heeft tot doel uw producten (of diensten) dusdanig anders te maken ten opzichte van uw concurrentie dat u uw eigen klantenkring opbouwt, dit wordt productdifferentiatie genoemd. Deze marktvorm komt het meest voor.

Een voorbeeld:

De markt voor spijkerbroeken. Ieder merk dat spijkerbroeken verkoopt (Levi’s, Diesel, G-Star, enzovoorts) verkoopt broeken die in principe net even anders zijn dan de ander. De ene heeft stretch, de andere smalle pijpen, enzovoorts. Het is voor de klant erg eenvoudig om de ene keer te kiezen voor merk X en de andere keer voor merk Y. Daarom proberen dit soort merken met ludieke acties, kortingen en andere marketinginstrumenten ervoor te zorgen dat men de volgende keer weer hetzelfde merk koopt.

Volledige vrije mededinging

Als u zich in deze markt begeeft, is het een logisch doel om uw productiefactoren optimaal in te zetten. Er geldt namelijk maar een prijs in deze markt: de laagste. Uw doelstelling zal dan zijn: de productiehoeveelheid (zoveel producten of diensten) aanpassen tot een punt waarop uw winst maximaal is.

Een voorbeeld:

De markt van melk. De prijs die afnemers voor een liter melk wil betalen is een gegeven. Het is aan iedere melkboer uit te rekenen of en hoeveel liters hij kan produceren. Een boer besluit bijvoorbeeld om 1.000 liter te produceren want voor 1 liter extra heeft hij een extra machine nodig voor de opslag ervan. De kosten van zo’n machine wegen niet op tegen de opbrengsten van die ene extra liter.

Geschreven door

Yoram Roemersma
Yoram RoemersmaMarketingbaas
Yoram is de strateeg achter XYMS. Hij traint en coacht (nieuwe) medewerkers en stagiaires en analyseert databases om inzichten te kunnen presenteren aan opdrachtgevers. Tijdens zijn marketingopleiding aan de Hogeschool Utrecht heeft Yoram een specialisatie tot strategisch marketingmanagement gevolgd. Hij heeft een passie voor onderwijs, filosofie en zelfontplooiing. Dat komt tot uiting wanneer hij de kans krijgt om ergens op een podium te staan. Marketing is volgens Yoram het perfecte instrument om problemen met oplossingen in contact te brengen.

Schrijf uzelf in voor onze nieuwsbrief

Lees ook onze andere artikelen:

Facebook Business Manager: hoe, wat en waarom?

oktober 26th, 2018|0 Comments

Facebook Business Manager Wat is Facebook Business Manager? Met Facebook business manager maakt u een profiel afzonderlijk van uw persoonlijke Facebook-profiel, om uw pagina’s en advertentieaccounts te beheren. Ook biedt het [...]

  • XYMS logo aan de muur - XYMS marketing Utrecht

Vacature: datagedreven marketeer

augustus 29th, 2018|0 Comments

Ben jij onze nieuwe datagedreven marketeer? We zoeken niet één, maar drie (!) datagedreven marketeers die verstand hebben van online marketing. We werken volgens het MarketingAlgoritme, dat is een door ons ontwikkelde methode om [...]

Load More Posts

Deze organisaties maken gebruik van het MarketingAlgoritme®

2018-07-23T15:49:59+00:00