Vertrouw dan meer op data en minder op gevoel.

Zoals je weet, zijn er zeer veel data beschikbaar binnen elke organisatie. Meestal zelfs zoveel, dat het door enkele (simpele) analyses, conclusies genomen kunnen worden die bijna direct betere resultaten opleveren.

Econsultancy (in samenwerking met Google) heeft in mei 2017 een onderzoek gedaan bij succesvolle CMO’s, marketingmanagers en de bedrijven waar zij voor werken. Belangrijkste uitkomst? Succesvolle marketeers gebruiken data om beslissingen te maken.

Hieronder geven we je een paar highlights uit dat onderzoek zodat ook jij jouw marketingafdeling kunt upgraden.

Een datamanagementplan is belangrijk (en verplicht)

Er moet een duidelijk plan worden gemaakt waarin wordt beschreven hoe data uit verschillende bronnen worden verzameld, waarom dat gedaan moet worden, wat er mee gaat gebeuren en wie er verantwoordelijk voor is. Dit is per mei 2018 niet alleen verplicht door de veranderende wetgeving, het is ook noodzaak voor het maken van beleid.

Een geavanceerde meetinstallatie is onmisbaar

Of het nou interne, gestructureerde data (facturen, financiële overzichten), of externe ongestructureerde data (klikgedrag op een website) zijn, het is belangrijk om systemen te hebben die ervoor zorgen dat deze gegevens worden opgevangen. Een kundige marketeer krijgt het dan voor elkaar om van deze berg data, informatie te maken.

Wist je dat:

  • Bijna twee derde van de succesvolle marketingleiders data belangrijker vinden dan buikgevoel?
  • 86% van de directieleden gelooft dat het nodig is om kennissilo’s binnen organisatie te doorbreken om betere besluiten te maken?
  • Succesvolle marketeers 30% vaker een gedocumenteerd data en analyseplan hebben?
  • Succesvolle marketeers 50% vaker hun data gebruiken om KPI’s te vormen?
  • 75% van de marketeers vinden dat zij kennis en kunde missen op het gebied van datamanagement om optimaal te kunnen presteren.

Wil jij ook succesvoller worden als marketeer en aan de slag met een data? Start dan met het beoordelen van het datamanagementplan. Als je begeleiding nodig hebt, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.