CNV Vakmensen: een succesvol platform door goed marketingmanagement

CNV Vakmensen draaide een pilot om te zorgen voor meer leden en interactie. Met Marketingmanagement is JeAchterban een groot succes geworden en opgenomen in website van de vakbond.

JeAchterban: een pilot van CNV Vakmensen

Een uitdaging voor de vakbond: hoe krijg je interactie met je leden in een nieuw tijdperk? Ze wilden zorgen dat leden elkaar online konden vinden, om informatie uit te wisselen, om te stemmen op cao’s, om nieuws te delen over alles rondom cao’s en werk. De vakbond moest moderner worden, en er moest een omgeving komen om te kunnen testen hoe dat het beste zou werken.

JeAchterban was het antwoord op deze vraag. Het zou een online community worden waar cao-onderhandelaars in gesprek konden gaan met de mensen waarvoor ze onderhandelden: de werknemers binnen de relevante cao. Zowel leden als niet-leden konden zich aanmelden voor het sociale gedeelte van JeAchterban, om zo het geluid van alle relevante personen hoorbaar te kunnen maken. Onderhandelaars plaatsten updates, blogs en nieuwsartikelen over hun cao en branche, en bezoekers konden zelf ook actief vragen stellen die beantwoord konden worden door een redactielid van JeAchterban of een gebruiker van de website.

Door onder andere onze werkzaamheden hebben we het aantal maandelijkse bezoekers weten te vertienvoudigen, met een conversieratio van meer dan 20% op de website.

 

 

Activeren van bestaande leden, genereren van nieuwe leden

XY Marketing Solutions trad vroeg in de ontwikkeling op als Marketingmanager. Wij werden verantwoordelijk voor de overall prestatie van het platform: hoeveel bezoekers kwamen op het platform, hoeveel interacties zijn ze daar aangegaan en hoeveel nieuwe accounts werden er op de website aangemaakt? Deze vragen leidden tot twee doelstellingen:

  • Het verhogen van het aantal bezoekers op jeachterban.nl
  • Het verhogen van het aantal interacties op jeachterban.nl
  • Het vergroten van het aantal aangemaakte accounts op jeachterban.nl

Tijdens de ontwikkeling van de groeistrategie kwamen we er al snel achter dat er Quick Wins en kansen lagen bij een samenstelling van twee strategieën: contentcreatie & boosting. Samen met redactieleden en communitymanagers van Presenter zorgden we ervoor dat er meer dan genoeg interessante content op JeAchterban.nl werd geplaatst. Zelf zochten we met behulp van zoekwoordenonderzoeken algemene onderwerpen waar content over geschreven kon worden. Deze publiceerden we onder de titel ‘Mijn Werk Mijn Toekomst’. Ook activeerden we samen de cao-onderhandelaars om content te schrijven en te publiceren op JeAchterban.nl. Dit zorgde ervoor dat we in de drukste perioden van het jaar gemiddeld vier tot vijf nieuwe artikelen per dag konden publiceren.

Het consistent publiceren van SEO-technisch correcte en nieuwswaardige items, zorgde uiteindelijk voor meer dan een miljoen sessies op de website.

Deze contentstrategie ondersteunden we met een tweede component. JeAchterban zorgde voor een informatieve community. De informatieve artikelen konden we ondersteunen met een SEA-strategie, waarbij we budget vrijmaakten voor artikelen met een hoog algemeen informatief gehalte. Denk aan artikelen over belastingaangifte, vakantiedagen, ziekteregelingen etc. Doordat er veel content gemaakt werd, konden we de SEA-campagnes steeds effectiever inzetten. XY Marketing Solutions zorgde ervoor dat de juiste SEA-specialist werd ingeschakeld, waardoor uiteindelijk meer dan 750.000 clicks zijn gegenereerd met een gemiddelde cost-per-click van € 0,14.

Tevens hadden we Facebook als prime suspect geidentificeerd om een community te ondersteunen. Meer dan andere social media, was Facebook destijds gericht op het uitnodigen van interactie, het aangaan van een gesprek met anderen. Elke update op de website werd gedeeld via social media, en daarbij testten we met het “boosten” van deze posts. Door de jaren heen werd de door ons gemanagede  social-advertiser zeer vaardig in het identificeren van posts waarbij we veel interactie zouden krijgen. Door heldere doelen, processen en taken op te stellen, hebben we in dit team uiteindelijk gezorgd voor meer dan 300.000 bezoekers via social media met een gemiddelde cost-per-click van € 0,12 en meer dan een miljoen interacties op Facebook zelf.

 

KPI's case JeAchterban Marketingmanagement CNV Vakmensen

Waar is JeAchterban nu?

In 2021 heeft CNV Vakmensen besloten om hun eigen website een update te geven. Bij het design van deze website zijn veel learnings uit JeAchterban gehaald: onder andere meer ruimte voor interactie, het centraal stellen van communicatie & updates van cao-onderhandelaars en de mogelijkheid om online te stemmen op cao-voorstellen. Zo hebben ze een website gemaakt die meer gericht was op interactie, gebaseerd op de goede prestaties van het platform waar XY Marketing Solutions een grote bijdrage aan heeft geleverd.

De nieuwe website van CNV Vakmensen is in 2022 live gegaan en de beslissing is genomen om JeAchterban daarmee uit de lucht te halen. De pilot was een groot succes, en we zijn trots op wat we ermee bereikt hebben!