Marketing Audit: hoe kan jouw marketing effectiever?

Beoordeel de effectiviteit van marketing binnen jouw organisatie en identificeer verbeterpunten.

xyms marketing audit kopen redenen

Kennis vergaren met een XY Marketing Audit

Goede marketing wordt niet gedreven door geluk, maar door kennis en inzicht. Een effectieve marketingafdeling weet precies wat ze wil vertellen, wanneer ze dat wil vertellen, en welke doelen ze daarmee wil halen.

Hoe weet jij of de marketingafdeling van jouw organisatie zich “effectief” kan noemen? Of jouw marketeers de juiste kennis en inzichten tot hun beschikking hebben? Hoe weet je waar de verbeterpunten zitten, waar de grootste kansen te vinden zijn? Doet je marketingafdeling het nu goed of is er verbetering nodig? En waar begin je met zo’n analyse?

De Marketing Audit van XY Marketing Solutions maakt het makkelijk!

De XY Marketing Audit is een analyse van de marketingactiviteiten van het bedrijf, gebaseerd op de kennis van marketingwetenschappers Philip Kotler en Kevin Lane Keller. In een Audit streven wij volgens onze filosofie naar een zo volledig mogelijke analyse van marketing. Met andere woorden: goede marketing gaat zoveel verder dan een advertentie die wat verkeer verzorgd. Marketing wordt beïnvloed door & heeft invloed op je hele organisatie. Daarom is het uitermate belangrijk om een 360 graden visie te krijgen, om echt té weten waar je aandacht heen moet.

Met genoeg kennis en inzicht, verhoog je de slagingskans van je marketing!

Kortom: het doel van de XY Marketing Audit is het beoordelen van de effectiviteit van marketing binnen de organisatie en het identificeren van verbeterpunten. Na de Audit krijg je van XY specialisten, op basis van een wetenschappelijk bewezen benadering, een beknopt rapport. Hiermee help je je marketing blijvend te verbeteren aan de hand van concrete handvatten en aanbevelingen.

En zoek je daarna een partij om deze aanbevelingen in werk te stellen? Dan ben je bij ons ook aan het goede adres!

Wat zit er in in zo'n Marketing Audit?

Elke marketingafdeling wordt (bewust of onbewust) gestuurd door een zestal krachten die in de ideale situatie allemaal scherp in visie zijn. De XY Marketing Audit behandelt deze zes onderwerpen en geeft antwoord op zes bijbehorende kernvragen:

XYMS Marketing audit 6 onderdelen

  1. Marketingomgeving: wat zijn de belangrijkste sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voor het bedrijf?
  2. Marketingstrategie: sluit de marketingstrategie aan bij de missie van het bedrijf en de situatie waarin het bedrijf zich bevindt?
  3. Marketingorganisatie: is marketing op de juiste manier georganiseerd binnen de organisatie om maximaal effectief te zijn?
  4. Marketingsysteem: beschikt marketing over de juiste systemen en processen om optimaal te functioneren binnen deze organisatie?
  5. Marketingproductiviteit: worden marketinginspanningen gericht op de juiste marktsegmenten en op een kosteneffectieve manier?
  6. Marketingfunctie: worden alle elementen van marketing (prijs, product, distributie en communicatie) op de juiste manier in gezet en hoe functioneert het verkoopteam in het verlengde daarvan?

Welke onderdelen worden behandeld in een Marketing Audit?

Omgeving

- Macro-omgeving
- Taakomgeving

Strategie

- Bedrijfsmissie
- Marketingdoelstelling
- Marketingdoelen
- Matketingstrategie

Organisatie

- Formele structuur
- Functionele efficiëntie
- Organisatorische efficiëntie

Systeem

- Informatiesysteem
- Planningssysteem
- Controlesysteem
- Productontwikkelingssysteem

Productiviteit

- Winstgevendheid
- Kosteneffectiviteit

Functie

- Producten
- Prijs
- Distributie
- Marketingcommunicatie
- Verkoopteam

Welke vragen worden beantwoord in een XY Marketing Audit?

Met een XY Marketing Audit krijg je antwoord op een heel pakket aan vragen. Omdat we je niet daarmee willen overdonderen, hebben we van dit pakket een makkelijk downloadbare lijst gemaakt. Geen nood, je hoeft hiervoor geen gegevens achter te laten. Druk gewoon op de download-knop hieronder en je krijgt de lijst.

Als je XY Marketing Solutions daarna nodig hebt, weet je ons te vinden.

Download Marketing Audit Vragenlijst

Marketing Audit voor jouw onderneming nodig?

    Jasper-van-der-Hulst

    • Totaalvisie van de positieve en negatieve impact die marketing nu op je bedrijf heeft
    • Versterk de krachten van marketing als geheel
    • Verminder de valkuilen waar jouw marketeers in blijven vallen
    • Een lijst met Quick Wins zodat meteen impact gecreëerd kan worden