Datacollectie & CRM voor marketing

De rol van datacollectie en CRM voor marketing

Het verzamelen en opslaan van data kan organisaties een belangrijk concurrentievoordeel opleveren. Het is daarbij van groot belang dat dit op een correcte manier gebeurt, zodat gegevens optimaal gebruikt kunnen worden én wordt voldaan aan wetgeving (zoals GDPR). Voor veel organisaties is daarbij het CMR-systeem, met klant- en relatiegegevens, de belangrijkste eigen databron. Bij het goed organiseren van datacollectie en CRM komen vragen aan bod als “welke data mag ik opslaan en hoe doe ik dat?” en “welke system en koppelingen heb ik nodig om mijn data optimaal te gebruiken?”.

Marketing zonder data-collectie en CRM is als autorijden met een blinddoek.

Dienst: onderzoek en advies over datacollectie en CRM

XY Marketing Solutions inschakelen voor datacollectie en CRM betekent een gedegen onderzoek naar de beschikbare databronnen binnen en buiten de organisatie. De focus ligt hierbij op het ontdekken van kansen voor het toepassen van data voor marketingdoeleinden. Na het afsluiten van een gebruikersovereenkomst (we werken tenslotte met klantdata) starten we met een dagdeel onderzoek en inventarisatie op locatie. Vervolgens verwerken we de verkregen kennis en bereiden we een interactieve sessie voor. Tijdens deze werksessie bespreken we de onderzoeksresultaten en presenteren concrete ideeën voor het verzamelen, opslaan en gebruiken van data. Het resultaat is een concreet plan van aanpak voor het optimaal benutten van data voor marketingdoeleinden.

Veelgebruikte systemen en technieken

Bij datacollectie en CRM is het gebruiken van de juiste technologie van essentieel belang. XYMS heeft brede kennis over het toepassen van moderne systemen voor datacollectie en CRM. Er zijn talloze systemen in omloop, waarbij elk systeem weer z’n eigen voor- en nadelen kent. Het gebruiken van betrouwbare en gebruiksvriendelijke technologie vinden we belangrijk bij XY Marketing Solutions. Technologie die we zelf vaak gebruiken bij datacollectie en CRM zijn:

  • Hubspot CRM
  • Google Ads Audience Manager
  • Facebook Audience Insights
  • LinkedIn Customer Match
  • Google Data Studio
  • Google Analytics

Aanverwante diensten

Onderzoek en advies over datacollectie en CRM kan zowel worden uitgevoerd als losse dienst, als in combinatie met andere diensten. Het inrichten van een meetinstallatie is een dienst die vaak in combinatie met datacollectie & CRM wordt uitgevoerd. Datacollectie ook vaak onderwerp tijdens een MarketingMarathon. In deze meerdaagse serie workshops komen binnen een zeer korte doorlooptijd onderzoek, strategievorming, datacollectie en implementatie aan bod. De volgende diensten en producten zijn sterk verwant aan het inrichten van een meetinstallatie:

Digitale vraagstukken oplossen met XY Marketing Solutions

XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben ervaren adviseurs in huis met een sterke focus op strategie en brede achtergrondkennis over digitale marketing. Datacollectie & CRM voor marketing is een van onze diensten. We bedienen klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit en hebben zowel grotere als kleinere organisatie is ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.

Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.

NEEM CONTACT OP