Als marketingmanager heb je de taak om de marketingdoelen van de organisatie te halen. Om überhaupt aan deze uitdaging te kunnen beginnen, heb je in ieder geval een team nodig dat je daarbij kan ondersteunen. Zoals mijn collega Jasper in dit artikel al schreef, zijn er soms wel zeventien marketingspecialisten nodig om zo’n team te vullen.
Los van de betaalbaarheid; waar haal je die mensen vandaan?! In dit artikel geef ik – vanuit eigen ervaring – mijn inzichten over de problematiek die je als afdelingsleider tegenkomt en hoe je die zou kunnen tackelen (en ja, er zit een commercieel tintje aan dit artikel).
Bij XYMS zijn we nu ruim vijf jaar bezig met het vinden en binden van marketeers. Ik zal je vertellen: dat valt me vies tegen. Iedereen die iets kan, heeft óf al een prima baan óf begint voor zichzelf. Natuurlijk kun je een vacature op LinkedIn plaatsen of je team vragen in hun netwerk te kijken of ze iemand kennen, maar in deze markt heb je ruwweg vier wegen die je kunt bewandelen om marketingtalent te vinden:
We hebben geprobeerd te werken met stagiairs die we ‘jong’ vangen en zelf kneden tot productieve marketeer. Het proces duurt erg lang, het begeleiden kost veel tijd en energie en bovendien kost het veel geld (meer dan we dachten en hoopten). Iemand uit je bedrijf moet zo’n stagiaire aannemen, begeleiden, contact met school onderhouden, trainen en eindeloos veel vragen beantwoorden.
Een school werkt erg graag mee met het plaatsen van studenten, dus dat kost je nog de minste moeite. Van een stagiair van 18-22 jaar kun je namelijk niet verwachten dat hij jouw strategische belangen meteen snapt en zijn marketingcampagnes daarop laat aansluiten. Het voordeel van een stagiair is dat je hem of haar een halfjaar bijna gratis kunt ‘kneden’, waardoor je enige loyaliteit kweekt en vervolgens een baan kunt aanbieden.
Een stagiair trainen en aannemen is een goed idee als je tijd en ruimte genoeg hebt om ‘m goed op te leiden en veel begeleiding te geven. Je kunt geluk hebben en een pareltje treffen, maar de echte reden om een stagiair aan te nemen moet een maatschappelijke betrokkenheid hebben (dus onderdeel zijn van de missie van de organisatie).
Soms komt het voor dat je iemand tegenkomt die ontzettend veel passie voor het marketingvak heeft. En in nog minder gevallen is die persoon bereid om voor jouw organisatie te komen werken. Het helpt als je een gaaf product hebt, een inspirerende missie hebt of zeer gunstige arbeidsvoorwaarden kunt bieden. Het gaat bij marketeers echt niet alleen over geld. Juist marketeers hebben het over waarde. Dus probeer te kijken of je flexibel kunt zijn in de werktijden (mag de collega zelf bepalen wanneer hij werkt?) en in de plek waar het werk gedaan moet worden (is het echt nodig dat-ie altijd op kantoor is?). Het is niet redelijk te verwachten dat je altijd en alleen maar geluk zult treffen en het is bijzonder moeilijk om hier beleid op te vormen. Dus: fingers crossed!
Ja, dit is ook zeker een optie. Je kunt op die manier een wervingsspecialist inzetten die jouw ideale kandidaat gaat vinden. Op deze manier besteed je een hoop werk uit, waardoor je tijd vrijhoudt om je échte werk te doen. Deze partijen hebben adressenbestanden met marketeers die een profiel hebben aangemaakt. Deze marketeers hebben daar allerlei vinkjes bij vaardigheden aangekruist om zo goed mogelijk vindbaar te zijn. Tel daar lekker opgeblazen CV’s en aangedikte verhalen bij op over uitgebreide projecten waar ze onmisbare schakels vormden.
Niks ten nadele van recruiters of uitzendbureaus; het is hun werk om de goede kandidaten eruit te filteren. Dat kunnen ze goed. En snel! Vaak heb je al binnen enkele dagen een selectie van kandidaten die staan te popelen om op gesprek te komen.
Wij hebben dat ook eens meegemaakt. Op het moment zelf was één van de voorgestelde kandidaten goed, maar was de fee van de recruiter te hoog waardoor we het simpelweg niet wilden betalen. Daarmee komen we gelijk bij een nadeel van deze manier van werken. Bij een gemiddelde digitale marketeer – met, laten we zeggen: drie jaar ervaring – moet je rekenen op een brutosalaris van €40.000 euro, exclusief ongeveer 38% werkgeverslasten (vakantiegeld, verzekeringen, bijdrage Zvw, enzovoort), kost een marketeer dus ongeveer €58.000 euro op jaarbasis. Dan is het gebruikelijk dat een recruiter ongeveer 25% van dat brutosalaris in rekening brengt voor zijn diensten. Daarmee komt het sommetje op €68.000 euro; zo’n €36 euro per uur (47 weken per jaar productief). Dan moet de nieuwe werknemer nog begeleid en ingewerkt worden én ergens kunnen werken. Met een beetje pech wil-ie ook nog een pensioenvoorziening hebben.
Voor iedereen en in bijna iedere sector geldt bovenstaande rekensom. Ergens moet je dus een afweging maken tussen het inkopen van overcapaciteit – waarbij je geen ‘nee’ hoeft te verkopen aan klanten en je kunt werken aan kwaliteit – of nog even door te gaan met ondercapaciteit. Ondercapaciteit leidt tot hoge werkdruk met vaak verzuim als (duur en vervelend) gevolg.
Ondercapaciteit hoeft echter niet altijd een slecht idee te zijn. Je kunt namelijk ook een marketingbureau inschakelen om die capaciteit (tijdelijk) aan te vullen. Je spreekt met hen af wat ze wel en niet moeten doen en voor hoe lang. Je loopt op die manier niet onnodig (financieel en personeelsgerelateerd) risico. Een bijkomend voordeel is dat je vaak kunt kiezen wie je inhuurt bij het bureau: een junior, een medior of een senior. Bij een marketingbureau waar meer dan vijf mensen werken, zitten vaak ook specialisten op een bepaald gebied. Deze mensen zijn ingewerkt en vaak erg goed in hun werk waardoor ze meer in minder tijd voor elkaar krijgen. Na een korte briefing snappen ze hun opdracht en kunnen ze aan de gang. De eerste periode moet er altijd wat bijgestuurd worden, maar na een paar weken mag je verwachten dat het werk feilloos verloopt.
Logischerwijs is deze oplossing de meest kostbare, maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook duur is. Een verkeerd aangenomen medewerker, een stagiair die een foutje maakt met grote gevolgen of een aanhoudende arbeidsongeschiktheid kan behoorlijk wat roet in het eten gooien.
Welke van de bovenstaande vier routes je ook kiest, het is wel zaak dat je weet hoe je zo’n digitale marketeer aanstuurt. Waar moet je op letten? Waardoor gaat-ie harder lopen? Waar wordt-ie chagrijnig van? Vaak zijn goede digitale marketeers jongere mensen met een geboortedatum tussen 1980 en 1995. Alles ouder dan dat heeft het grootste gedeelte van zijn carrière tot zover iets anders gedaan (want zo lang bestaat digitale marketing nog niet). Zijn ze jonger dan dat, dan ontbreekt het hen aan werkervaring omdat zij net van school komen. Managers van marketingteams schelen vaak (meer dan) tien jaar met hun ondergeschikten, dus zijn zij van een compleet andere generatie.
Een paar tips:
In het begin verklapte ik al dat er een beetje commercie in dit artikel zit. Nou, dat komt in deze alinea aan bod. Omdat wij goed begrijpen waar jij als marketingmanager tegenaan loopt, hebben we een product ontwikkeld dat de perfecte oplossing biedt: de marketingduizendpoot. In het Engels noemen ze het werken ‘on retainer’:
Je koopt voor een vast bedrag per maand een aantal uren in, ongeacht de collega die het werk uitvoert. Het is aan ons om erachter te komen waar jullie op dat moment de meeste behoefte aan hebben. Wij stellen het projectteam samen dat jullie een oplossing biedt. Zo kun je de ene maand meer behoefte hebben aan strategen; de daaropvolgende maand aan een Facebookspecialist en weer een andere maand wil je gebruik maken van onze data-analyticus. Zo is jouw jacht naar marketingtalent ten minste snel afgelopen; je hoeft alleen maar XYMS te bellen.
En wat zoek jij in een marketeer. Laat het ons weten!