Het uitvoeren van een klantenanalyse is onderdeel van de interne analyse van de organisatie en belangrijk voordat een (nieuwe) marketingstrategie kan worden uitgedacht. Wanneer je de klanten wilt gaan analyseren kun je daarvoor een aantal technieken gebruiken. Het maken van een klantpiramide is er daar één van. Een klantpiramide is een begrip dat door Jay Curry werd gebruikt om het klantenbestand op te delen in een aantal delen (voor de leesbaarheid hebben we achter elk deel een letter gezet): topklanten (A), grote klanten (B), middelgrote klanten (C), kleine klanten (D) en inactieve klanten (E).
Met een klantenanalyse wordt duidelijk welke klanten het meest waardevol zijn.
De theorie schetst een beeld waarin 20% van de klanten, voor 80% van de omzet zorgt. Met het maken van een klantpiramide krijg je inzichtelijk welke klanten in jullie geval bij die 20% horen. Deze informatie zou je onder andere kunnen gebruiken om de verkoopafdeling te assisteren met het genereren van leads.
Het omgekeerde is ook vaak waar. 80% van je klanten zorgt maar voor 20% van de omzet. Jullie organisatie zou niet de eerste zijn waar juist die 80% van de klanten ook voor het meeste gedoe zorgt. Het kan dus slim zijn om afscheid te nemen van die klanten waarmee de organisatie ‘leaner’ wordt. Er is ruimte voor optimalisatie. Er kunnen mensen uit – of zich gaan bezighouden met die groep klanten die wel boeiend zijn waardoor je meer waarde kunt leveren.
Als je een klantpiramide hebt, zou je voor de A-, B- en C-klanten kunnen achterhalen hoe (via welk marketingkanaal) deze klanten bij je zijn gekomen. Zo komt je erachter welke kanalen het meest rendabel zijn. Beoordeel daarna de D- en E-klanten op de potentie voor het komende jaar, de komende twee jaar en de komende 3 jaar. Deel vervolgens de klanten op naar verschillende variabelen. Als jullie aan bedrijven leveren: naar branche en naar grootte (op basis van bijvoorbeeld omzet of aantal medewerkers). Als je aan consumenten levert, naar woonplaats, interesses, leeftijd, enzovoorts.
Op basis van deze gegevens kun je weer sterke en zwakke punten ontdekken.
XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben ervaren adviseurs in huis met een sterke focus op strategie en brede achtergrondkennis over digitale marketing. Een Klantenanalyse uitvoeren is een van onze diensten. We bedienen klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit en hebben zowel grotere als kleinere organisatie is ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.
Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.