De Lean Cycle

the lean cycle marketingmodel

Werken volgens de Lean methode betekent in het kort ‘klein beginnen en opschalen op basis van succes’. Het vertrekpunt is een hypothese die getest wordt. Op basis van je marketingstrategie heb je bijvoorbeeld een kernboodschap bepaalt, maar je kunt die op verschillende manieren formuleren. Bij Lean kies je niet op basis van onderbuik de beste formulering, maar test je verschillende formuleringen onder een kleine groep en maakt een keuze op basis van de resultaten.

 

Het belangrijkste voordeel van het toepassen van Lean in je marketing is het elimineren van de onzekerheid over wat wel en niet werkt. Het aloude marketinggezegde “50% van ons marketingbudget is weggegooid geld, we weten alleen niet welke 50%” is daarmee verleden tijd. Je gebruikt namelijk een deel van het budget om te leren, waardoor elke toekomst euro die wordt uitgegeven efficiënter en effectiever wordt ingezet.

Lean is een cyclus

De weergaven van Lean is een cirkel, een cyclus die niet eindigt. Het leren en verbeteren is namelijk nooit klaar. Hoewel we spreken over een optimale besteding van het marketingbudget veranderen de omstandigheden waarin je als organisatie marketing bedrijft natuurlijk continu. De Lean methode zorgt ervoor dat je steeds vroegtijdig inspeelt op die veranderingen, doordat je steeds nieuwe hypotheses opstelt en deze valideert op basis van data.

Lean bij uitvoering én strategievorming

XY Marketing Solutions past de methodiek van Lean niet alleen toe bij de uitvoering van marketingactiviteiten voor klanten, maar ook bij strategievorming en uiteraard bij data-analyses. Zo zorgen we ervoor dat we ons onderbuikgevoel (of dat van de klant) niet leidend laten zijn bij ons werk, maar altijd datagedreven beslissingen nemen.

De Lean Cycle voor marketing en XY Marketing Solutions

XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben specialisten in huis voor alle facetten van het brede marketingvak. De Lean Cycle voor marketing is een methode die we regelmatig toepassen voor onze klanten. We hechten veel waarde aan het toepassen van bewezen methodieken als basis voor (strategische) marketingplanning.

We bedienen klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit en hebben zowel grotere als kleinere organisatie is ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.

Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.