Marketinganalyse

De marketinganalyse heeft als doel een helder beeld te geven over alle marketingactiviteiten van een organisatie. De analyse is onderdeel van de interne analyse van een organisatie, maar kan ook als losse activiteit worden uitgevoerd. De marketinganalyse wordt uitgevoerd voordat een nieuwe marketingstrategie wordt uitgedacht. In algemene termen is het van belang hoe de afdeling is georganiseerd en hoeveel en welke activiteiten worden uitgevoerd. Is er sprake van een afdeling met duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden of komt marketing ‘erbij’ als onderdeel van bijvoorbeeld sales of operatie? In hoeverre is de organisatie als geheel in staat marketing dusdanig te organiseren dat optimale samenwerking met de rest van het bedrijf mogelijk is? En hoe zien de marketingactiviteiten er inhoudelijk uit?

Een marketinganalyse gaat over wat de organisatie verkoopt en hoe klanten daarmee worden bereikt.

Om een goed beeld te krijgen van de sterke en zwakke punten van het huidige marketingbeleid, is het nodig om de prestaties en processen te analyseren. Dat kun je doen middels een marketinganalyse. XY Marketing Solutions kan je daarbij helpen. We kijken dan samen naar belangrijke aspecten. Denk hierbij aan: hoe is het marketingproces nu georganiseerd, welke systemen worden waarvoor gebruikt, hoe zijn Sales en Operations geïntegreerd en welke prestatie-indicatoren worden als kritisch beschouwd?

Middels één of meerdere werksessies gaan we op zoek naar sterke en zwakke punten van het bestaande marketingbeleid. Zo komen we tot inzichten die gebruikt worden bij een (nieuwe) marketingstrategie.

Tijdens die werksessies buigen we ons over vragen als:

  • Wat kunnen we zeggen over het klantenbestand?
  • Wat valt op als we naar het assortiment aan producten kijken?
  • Welke promotiekanalen zijn het meest waardevol voor de organisatie?
  • Wat is een conversie bij de organisatie?
  • Hoeveel kost het de organisatie om een conversie te krijgen?
  • Welk niveau hebben de collega’s die op de marketingafdeling werken?
  • Welke marketingsystemen gebruiken we om het proces te borgen?

Je zou dit een 0-meting kunnen noemen, een foto van de huidige marketingafdeling. Met de resultaten van deze analyse kunnen we vaak binnen enkele weken al resultaten boeken door laaghangend fruit te plukken. Daarnaast zorgt deze analyse voor diepgaande inzichten die waarschijnlijk van onschatbare waarde zijn op strategisch niveau.

Digitale vraagstukken oplossen met XY Marketing Solutions

XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben ervaren adviseurs in huis met een sterke focus op strategie en brede achtergrondkennis over digitale marketing. Marketinganalyse is een van onze diensten. We bedienen klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit en hebben zowel grotere als kleinere organisatie is ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.

Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.

NEEM CONTACT OP