Drop&Go: optimaal benutten van marketingkanalen

Heb je maar beperkte middelen? Wij hielpen een van onze klanten om die optimaal te besteden.

In januari 2023 kwam Drop&Go bij XY Marketing Solutions met een duidelijke behoefte: scherp advies dat hen zou helpen om zelf hun marketingactiviteiten te kunnen verbeteren. Na het eerste gesprek werd iedereen al snel duidelijk dat er twee wensen waren: een analyse waar ‘Quick Wins’ én een duidelijke actielijst uitkwamen.

Logischerwijs dachten wij meteen aan een Forest-Grid. Dit is een door ons zelf ontwikkeld model dat snel inzicht geeft in wat een bedrijf zou moeten doen en zou moeten laten. Daarbij analyseren we de huidige kanalen en kijken we scherp naar nieuwe high-potential kanalen en geven we gericht advies. Deze analyse is één van de uitkomsten van onze Management Pilot en paste perfect bij de hulpvraag van Drop&Go.

In het kort: De Forest-Grid van XYMS

Het (doorlopend) evalueren van de marketingkanalen die een organisatie gebruikt om zijn doelstellingen te behalen, is essentieel om groei te creëren of te behouden. Om dit overzichtelijk te kunnen doen, heeft XYMS de Forest-Grid in het leven gebracht. De Forest-Grid is een model dat inzichtelijk maakt met welke marketingkanalen een organisatie stopt, begint, doorgaat of opschaalt. Oftewel: Stop, Start, Stay of Step Up (vandaar de Forest: Four ‘ST’).

Meer over de Forest Grid
drop & go logo

Drop&Go: onbelemmerd Amsterdam verkennen

Drop&Go is een luggage storage in Amsterdam (100 meter van Amsterdam Centraal Station) dat reizigers opbergruimte biedt voor hun bagage, waardoor ze zonder extra bepakking Amsterdam kunnen ontdekken. Daarnaast helpen de medewerkers reizigers op weg door plekjes aan te bevelen die alleen de ‘locals’ van Amsterdam kennen.

Om Drop&Go te helpen, zijn we begonnen met het doorlopend voeren van gesprekken met de ondernemers. Dit had als doel om een beter idee te krijgen binnen welke kaders er geadviseerd kon worden, waarom het bedrijf is opgericht en welke toegevoegde waarde door het bedrijf geleverd wordt. Ondernemers hebben doorgaans erg veel branche-kennis, en wij weten hoe we dat los kunnen maken en kunnen structureren.

Als tweede stap zijn we in de data-voorzieningen van Drop&Go gedoken. Deze waren relatief gelimiteerd, dus we hebben ook moeten beroepen op openbare databronnen. Tevens hebben we gekeken naar de kanalen van de directe concurrenten van Drop&Go en hoe ze zich op dit moment daartegen verhouden.

Het samenvoegen van al deze beschikbare bronnen, zorgde ervoor dat wij konden inschatten waar de uitdagingen van Drop&Go liggen. Daardoor konden we écht gericht advies geven.

Meer dan alleen koffers

Tijdens de analyse kwamen we snel tot inzicht dat de doelgroep van Drop&Go voornamelijk bestaat uit impulsieve kopers die hun dienst nu nodig hebben. De beslissing tot het afnemen van hun dienst wordt vaak op de dag zelf genomen, al dan niet pas op Amsterdam Centraal.

Drop&Go werkt met een scherp marketingbudget, waardoor ze hun beschikbare middelen uitermate efficiënt in moeten zetten. Deze inzichten hebben geleid tot de volgende doelstellingen:

  • Een conversie-funnel die gefocust is op een snelle aankoop;
  • Het tastbaar maken van de extra waarde die Drop&Go levert.

Het zoekwoordenonderzoek onderschreef deze bevindingen. De zoekintentie achter veel zoekopdrachten was veelal een koopintentie: het product was nu nodig. Dit zorgde ervoor dat we adviseerden om met search engine optimization & advertising te beginnen (Start in de Forest-grid). Aangezien de dienst een zeer hoog gehalte van impuls heeft (denk aan bijv. slotenmakers als vergelijking), hebben we ook een content audit gedaan om te kijken hoe de homepage daar nog beter op kan inspelen. Dat een bezoeker snel en gemakkelijk bagageruimte kan huren.

Drop&Go wil meer waarde leveren dan alleen “opslag voor bagage”. Ze vinden het belangrijk om reizigers die ‘échte Amsterdam ervaring’ te kunnen bieden. Uit de Forest-analyse bleek al snel dat dit een element is dat ze op moeten schalen (Step Up in de Forest Grid), en we hebben adviezen gegeven over hoe ze dat zouden kunnen doen en hoe ze dat in hun communiciatie & marketing kunnen verwerken.

Forest Grid & Go!

Eind januari hebben we een rapport opgeleverd aan Drop&Go waarin een ingevuld Forest-Grid de kern vormde. De Four ST’s hebben we vertaald naar een lijst met actiepunten die ondernomen moeten worden om de marketingkanalen van Drop&Go op scherp te zetten. Deze zijn gerangschikt op prioriteit, waarbij een inschatting is gemaakt van hoeveel tijd en geld er nodig zou zijn.

Uiteindelijk heeft Drop&Go een lijst met Quick Wins gekregen. Nu is hen duidelijk welke kanalen bijdragen aan hun doeleinden en welke activiteiten ze uit moeten voeren/staken om resultaat zo efficiënt mogelijk te halen. We kijken met goede hoop uit naar de groei van het bedrijf!

Marketingmanagers van XY Marketing Solutions worden ingezet om kritisch mee te denken over groeidoelen en marketinguitdagingen. Om strategisch gerichte oplossingen te vormen en die te vertalen in uitvoerbare taken, doelen en deadlines. En om jouw marketingteam (intern én extern) aan te sturen om deze taken met succes te halen. Weten wat ze voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Kijk dan eens naar onze pilot. Daarmee kan je vrijblijvend drie maanden lang een marketingmanager van XYMS uittesten.

Meer over de pilot