Doelstellingen:
> Strategische richting bepalen
> Duidelijke propositie ontwikkelen
> Meer leads genereren
Greendish, zoals de naam al doet vermoeden, is een organisatie met een inspirerende missie. Ze streven ernaar om duurzame en gezonde voeding voor iedereen toegankelijk te maken, overal ter wereld. De uitdagingen waarmee onze wereld wordt geconfronteerd, zoals de dreigende klimaatverandering en de groeiende voedselbehoefte, zijn aanzienlijk. Maar deze uitdagingen vormen juist de drijfveer voor Greendish. Ze zijn vastberaden om verandering te bewerkstelligen, niet alleen voor het welzijn van onze planeet, maar ook voor de toekomstige generaties.
De rol van Greendish is om professionals in de voedselsector te ondersteunen en te motiveren om de beste keuzes te maken. Greendish helpt zorginstellingen, cateraars, overheden en restaurants bij het realiseren van die kleine maar impactvolle veranderingen op het bord. Dit omvat het bevorderen van meer plantaardige voeding, het aanschaffen van gecertificeerde producten en het verminderen van voedselverspilling, altijd met aandacht voor de winstgevendheid en de tevredenheid van klanten.
Bij XYMS erkennen we dat elke organisatie uniek is, terwijl we ook soortgelijke uitdagingen herkennen bij soms de meest uiteenlopende organisaties. Zo ontgroeit Greendish duidelijk de startup-fase en zien we een sterke noodzaak opnieuw te beschrijven wat de organisatie nu eigenlijk te bieden heeft: een glasheldere propositie. Net als veel scale-ups heeft ook Greendish behoefte aan meer leads, maar welke?
In een groeiende organisatie zoals Greendish is veel aandacht nodig voor de interne processen en daarmee ook de vraag: hoe organiseren we onze marketing? Tot slot heeft Greendish te maken met een nieuwe markt die zich razendsnel ontwikkelt. In dit speelveld de juiste positie innemen is een vraagstuk waarbij XYMS zich als een vis in het water voelt.
Tijdens onze gesprekken over de doelstellingen van Greendish, ontstond al snel duidelijkheid over de aard van het probleem waarmee ze werden geconfronteerd. We ontdekten dat er geen eenduidige focus bestond met betrekking tot het type leads dat de organisatie nodig had en waarom potentiële klanten specifiek voor Greendish zouden moeten kiezen. Met andere woorden, er ontbrak een duidelijke propositie, een kraakhelder aanbod dat een onderscheidende toegevoegde waarde bood.
De samenwerking was erg prettig! XYMS is een flexibele partner die goed met je meedenkt.
Om deze uitdagingen met succes aan te gaan, hebben we meerdere professionals uit ons team betrokken. Jasper van der Hulst en Xander Graaf hebben een cruciale rol vervuld als marketingstrategen. Zij hebben bijgedragen aan het ontwikkelen van een duidelijke visie voor Greendish, die als basis diende voor de verdere stappen. Reinier Bouterse nam de rol van marketingmanager op zich, verantwoordelijk voor het vertalen van de strategie naar een concreet operationeel plan. Hij heeft de marketinguitvoering georkestreerd, waardoor de doelstellingen van Greendish konden worden gerealiseerd.
Hoewel Greendish een heldere missie heeft, is het niet meteen duidelijk wat de organisatie doet en hoe ze zich onderscheiden. Met de missie “Duurzame en gezonde voeding voor iedereen en overal beschikbaar maken.“ wordt een heldere stip op de horizon gezet. De slogan “greenifying the world’s kitchen” is iets pakkender en gemakkelijk te onthouden. Maar beide zijn brede beschrijvingen van een hoger doel die niet direct duidelijk maken wat de organisatie precies doet om die missie uit te voeren. Er mist dus een heldere propositie die direct duidelijk maakt welke bijdrage Greendish levert aan opdrachtgevers.
De adviseurs van XYMS zijn daarom met Greendish in gesprek gegaan om te ontdekken welke concrete oplossingen voor welke klantgroepen de organisatie biedt. Aan de hand van een serie workshops uit onze werkwijze voor marketingstrategie hebben we samen met de opdrachtgever ontdekt wat Greendish uniek maakt en welke plek in de markt daar het beste bij past.
Hieruit is de propositie “Adviesbureau voor voedselduurzaamheid” voortgekomen die helder communiceert wat de organisatie doet. Daarmee hebben we Greendish geholpen een duidelijk positie in te nemen in de zich snel ontwikkelende duurzaamheidsmarkt. Een volgende stap die we met Greendish hebben gezet is het opdelen van de markt in segmenten als overheid, foodbedrijven en (middelgrote) corporates. Door het aanbod van Greendish verder te specificeren per doelgroep hebben we het makkelijker gemaakt om de juiste organisaties te benaderen met een passend aanbod.
Gevoed met deze nieuwe propositie en een duidelijk beeld van de markt en kansrijke doelgroepen, hebben we marketingkanalen en boodschappen bepaald. Door het grondige voorwerk, konden we snel schakelen met één van onze vertrouwde externe partners, om zo op rap tempo een succesvolle campagne op te zetten. Met behulp van het XY Marketing Meetmodel zorgden we ervoor dat de resultaten goed meetbaar waren. Dat leidde ertoe dat we het grote succes van de campagne eigenlijk meteen inzichtelijk konden maken!
Dankzij deze doordachte strategische aanpak hebben we in korte tijd aantoonbare resultaten behaald met onze online marketinginspanningen voor Greendish. De samenwerking is een groot succes gebleken, met tevredenheid aan beide zijden over de behaalde resultaten.
In de komende tijd zullen we blijven streven naar het genereren van nog meer leads, en ons doel is om samen met Greendish te blijven bouwen aan een nog succesvollere toekomst. Het avontuur is nog lang niet voorbij, en we kijken ernaar uit om samen nieuwe horizonnen te verkennen.