Als ondernemer in het midden- en kleinbedrijf (MKB) weet je hoe belangrijk marketing is om je bedrijf te laten groeien. Maar hoeveel moet je precies investeren in marketing? Het bepalen van het juiste budget is vaak een uitdaging, zeker als je te maken hebt met beperkte middelen en hoge verwachtingen.
Gelukkig hoeft het niet ingewikkeld te zijn. Met onze gratis marketingbudget-template kun je eenvoudig berekenen hoeveel je zou moeten besteden aan marketing op basis van je bedrijfsdoelen en omzet.
Voordat we ingaan op hoe je jouw budget kunt bepalen, is het goed om stil te staan bij waarom een goed marketingbudget essentieel is. Te weinig uitgeven betekent dat je mogelijk kansen laat liggen om je merk te laten groeien en nieuwe klanten aan te trekken. Maar te veel uitgeven kan je cashflow en/of winst onder druk zetten en leidt misschien niet altijd tot het gewenste resultaat.
Een goed gebalanceerd marketingbudget helpt je om:
Met een goed marketingbudget creëer je een gezonde balans tussen je inkomsten en uitgaven en haal je het maximale rendement uit je marketinginspanningen.
Voor bedrijven met specifieke omzetdoelen, is het effectiever om het marketingbudget te baseren op deze doelen. In plaats van een vast percentage van je omzet, kijk je naar wat een nieuwe klant kost en wat een klant gemiddeld oplevert. Op basis van deze gegevens kun je een nauwkeuriger marketingbudget bepalen.
Met deze aanpak bereken je hoeveel je moet investeren om je doelen te bereiken, bijvoorbeeld door te bepalen hoeveel marketingbudget nodig is om een bepaald aantal nieuwe klanten aan te trekken. Onze marketingbudget-template helpt je hierbij: je voert in wat een nieuwe klant kost en wat de verwachte opbrengst is per klant, waarna je eenvoudig kunt berekenen hoeveel je moet investeren om je groeidoelen te halen.
Een veelgebruikte manier om je marketingbudget te bepalen is door een percentage van je omzet te reserveren. Dit percentage kan variëren, maar voor MKB-bedrijven is een richtlijn van 5% tot 10% van de omzet een goed startpunt. Deze methode is vooral handig voor bedrijven die geen concrete groeidoelstellingen hebben. Het zorgt ervoor dat je een deel van je inkomsten structureel inzet voor marketing, zodat je toch blijft investeren in de groei van je merk, zelfs zonder specifieke doelen voor ogen.
In deze sheet behandelen we deze manier van budgetbepaling niet, omdat het eenvoudig zelf uit te rekenen is. De formule die je kunt gebruiken is:
Marketingbudget= Omzet × Percentage van de omzet voor marketing
Bijvoorbeeld, als je omzet €500.000 bedraagt en je kiest ervoor om 7% te reserveren voor marketing, dan ziet de berekening er als volgt uit: Marketingbudget=€500.000×0,07=€35.000
Of je nu net begint met het plannen van je marketingbudget of al een ervaren ondernemer bent, onze gratis marketingbudget-template is een onmisbare tool voor jouw bedrijf.
Kom je er niet helemaal uit bij het invullen? Of heb je de sheet ingevuld en wil je weten hoe je verder kunt gaan? Neem gerust en vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag om het maximale uit je marketingbudget te halen en je doelen te bereiken!
Kan jouw organisatie wel wat hulp gebruiken bij marketing? XY Marketing Solutions helpt graag met:
XY Marketing Solutions levert marketing volgens het boekje.
Dit doen wij door bewezen marketingtechnieken en -modellen succesvol in te zetten voor moderne vormen van marketing. Een aantal wetenschappelijke modellen hebben we omgevormd tot digitale tools die voor iedereen beschikbaar zijn. Marketing Wizards noemen we die. Gebruik ze gerust om je organisatie te verbeteren. En als je daarbij hulp kunt gebruiken, neem dan contact op.
Ontdek onze gratis marketing wizardsXY Solutions Group is een collectief van bedrijven waar XY Marketing Solutions er één van is. Alle XY-bedrijven hebben één ding gemeen: ze zijn gedreven om MKB-ondernemingen te helpen groeien in een wereld die steeds digitaler wordt. XY Solutions Group fungeert daarbij als hoofdkantoor en zorgt voor unieke waarde – niet alleen voor de XY-bedrijven. Nee, ook voor alle klanten, medewerkers (en hun gezinnen) en leveranciers.
Meer over XY Solutions Group