Succesvolle marketingcampagnes voor MKB-dienstverleners

Succesvolle marketingcampagnes

De manieren waarop MKB-dienstverleners hun marketingdoelen nastreven zijn heel divers. Natuurlijk zien we een opkomst van digitale marketing. Gedegen onderzoek naar de best passende marketingstrategie is essentieel om hierin de juiste keuzes te kunnen maken. Zo komen we er geregeld achter dat er voor MKB-dienstverleners nog veel te winnen is bij bestaande klanten en relaties. Ook hebben veel MKB’ers unieke verhalen die via bijvoorbeeld social media en contentmarketing voor reactie uit de markt kunnen zorgen.

Lees hier meer over marketing voor MKB-dienstverleners

De beste marketingtechniek vinden voor MKB-dienstverleners vergt voorwerk.

Social media

Het gebruik van social media als marketinginstrument is enorm populair onder MKB-dienstverleners. En daar schuilt ook meteen het gevaar in, want het zelden de heilige graal. Een combinatie van verschillende kanalen werkt doorgaans het beste. Maar toegegeven, social media zijn meestal wel onderdeel van die mix. LinkedIn is voor veel zakelijke dienstverleners een handige tool en Facebook en Instagram werken beter bij dienstverlening aan consumenten. Een kanaal als Pinterest is erg geschikt voor diensten met een sterkt visueel aspect, zoals architectuur of vormgeving. En Snapchat en TikTok zijn kanalen die goed werken voor een jonge doelgroep.

Paid social

Er zijn grofweg twee manieren om social media te gebruiken in marketingcampagnes. Betaald en organisch. De eerste vorm heeft het meeste weg van een traditionele vorm van adverteren, waarbij een vaak visuele uiting wordt getoond aan een selectie van ontvangers. Er zijn ook andere betaalde marketingmogelijkheden zoals gesponsorde berichten en betaalde accounts met meer selectiemogelijkheden (met name op LinkedIn).

Organic social

Met organisch inzetten van social media bedoelen we het actief gebruiken van het kanaal als communicatieplatform. Feitelijk gedraag je je als organisatie dan als een normale gebruiker van het platform, maar uiteraard wel met een marketingdoel voor ogen. Bij deze vorm van marketing is doseren erg belangrijk, want niemand zit te wachten op een enorme stroom van soortgelijke berichten van één bedrijf. Ook is het belangrijk niet enkel te zenden, maar het kanaal ook te gebruiken voor interactie. Niets is zo vervelend voor een klant of prospect als een organisatie alleen maar ‘praat’ maar nooit ‘luistert’.

Persoonlijk contact

Ja, persoonlijk contact staat voor ons op twee in de marketing best-practices voor MKB-dienstverleners. We merken namelijk dat veel marketeers niet beseffen hoe belangrijk persoonlijk contact is als marketinginstrument, vooral voor dit soort organisaties. Voor het uitvoeren van diensten maken MKB-dienstverleners weliswaar bovengemiddeld veel gebruik van persoonlijk contact. Op vlak van marketing valt nog veel te winnen. Door met intentie regelmatig met klanten in gesprek te gaan, ze uit te nodigen voor een workshop of evenement, ze te vertellen over nieuwe ontwikkelingen of gewoon eens te luisteren hoe het met ze gaat. Want het is 10 keer makkelijker een bestaande klant opnieuw iets te verkopen dan een nieuwe klant te werven. Een marketingstrategie waarbij persoonlijk contact onderdeel is van de totale mix is daarom aan te bevelen voor MKB-dienstverleners.

Google

In vrijwel geen enkele succesvolle marketingstrategie ontbreekt Google in enige vorm. We noemen hier bewust Google in het algemeen, omdat er meerdere manieren zijn waarop Google onderdeel van de marketingstrategie kan zijn. Voor MKB-dienstverleners met een ‘fysiek loket’ (bijvoorbeeld een winkel of een service- of afhaallocatie) begint het al bij de weergave op Google Maps en het zorgen voor correcte en actuele weergave van openingstijden. Het beheren van deze gegevens gaat via Google Mijn Bedrijf. Dat is ook de plek waar op recensies van Google-gebruikers gereageerd kan worden. Dan hebben we natuurlijk de ‘normale’ zoekmachine van Google waarin adverteren mogelijk is op belangrijk zoektermen via Google Ads. Ook kan met hetzelfde systeem geadverteerd worden in het Google Display netwerk voor zichtbaarheid op talloze websites en via YouTube.

Zoeken en gestructureerde data

Voor vrijwel elke organisatie geldt dat klanten op enig moment in de customer journey online informatie zoeken, bijvoorbeeld voor oriëntatie, verdieping of vergelijking. Hier biedt Google Ads vaak mogelijkheden, maar ook SEO – het zorgen voor organische vindbaarheid – is vaak een belangrijke marketingtechniek om gezien te worden in deze fases van de klantreis. Tot slot zijn er steeds meer onderwerpen waarop Google gestructureerde data van websites direct in een overzicht toont. Voorbeelden hiervan zijn Google showtimes voor bioscopen, Google for Jobs voor vacatures en event snippets voor evenementen. Het is dus belangrijk voor MKB-dienstverleners op de hoogte te blijven van de actuele mogelijkheden die Google biedt. Een aparte ‘Google-strategie’ als onderdeel van je marketingstrategie kan eigenlijk niet meer ontbreken.

Marketingondersteuning nodig?

    Kun je als MKB-dienstverlener wel wat hulp gebruiken bij je marketing? XY Marketing Solutions helpt graag met:

    • het formuleren van purpose en doelen van de organisatie;
    • analyse van de interne en externe omgeving;
    • een goed doordachte marketingstrategie;
    • het plannen en voorbereiden van marketingactiviteiten;
    • uitvoering van marketingcampagnes.