Een van de bekendste en meest gebruikte modellen bij het uitvoeren van een meso-analyse is het vijfkrachtenmodel van Michael Porter. Dit model helpt ons om te kijken naar vijf fundamentele factoren die van invloed zijn op de directe omgeving van de organisatie. Deze krachten beïnvloeden ons en we hebben er zelf invloed op. Volgens Porter zijn de vijf concurrentiekrachten: interne marktconcurrentie, onderhandelingsmacht van leveranciers, onderhandelingsmacht van afnemers, dreiging van substituten en dreiging van nieuwe toetreders tot de markt. Elk onderdeel lichten we hieronder toe met een aantal hulpvragen die als leidraad kunnen dienen bij het invullen van het model. Met behulp van onze vijfkrachten wizard kun je zelf ontdekken wat de vijf krachten in jouw markt zijn.
Ontdek zelf de vijf krachten in jouw marktDe eerste kracht uit het model is de kracht van interne concurrentie van spelers in de markt. In een markt met een sterke concurrentie komen de marges onder druk te staan, waardoor winsten dalen. Dergelijke markten zijn minder aantrekkelijk voor nieuwkomers.
Stel jezelf vragen als:
De onderhandelingsmacht van leveranciers is de tweede kracht die Porter benoemt. Leveranciers kunnen macht uitoefenen door te dreigen niet of minder te leveren, hun prijzen te verhogen of de kwaliteit te verlagen.
Stel jezelf de volgende vragen:
De derde kracht waar ondernemingen volgens Porter rekening mee moeten houden is de onderhandelingsmacht van afnemers. Hier gaat het vooral om de directe afnemers. Voor een frisdrankfabrikant zijn dat bijvoorbeeld supermarkten, horecagelegenheden en groothandels, maar niet de eindconsument (dat is de secundaire afnemersgroep). Wanneer afnemers veel macht hebben, kunnen zij de prijs onder druk zetten door concurrenten tegen elkaar uit te spelen.
Stel jezelf de volgende vragen:
Alternatieven in een bestaande markt zijn een kracht om rekening mee te houden. Het ontstaan van substituten is de vierde concurrentiekracht. Substituten zijn vervangende producten of diensten die in dezelfde behoefte voorzien. Een onderneming concurreert niet alleen met aanbieders van hetzelfde product. In bredere zin concurreert een onderneming ook met ondernemingen in andere bedrijfstakken waar substituten worden geproduceerd. Denk bijvoorbeeld aan cd’s en dvd’s die zijn vervangen door diensten zoals iTunes en vervolgens door Spotify en YouTube .
Stel jezelf de volgende vragen:
De dreiging van nieuwe toetreders tot de markt is de vijfde en laatste kracht uit het Vijfkrachtenmodel van Porter. Nieuwe toetreders betekenen vaak toegenomen capaciteit en daarmee een prijsdrukkend en/of kostenverhogend effect. Hierdoor worden winsten voor de bestaande aanbieders kleiner.
Stel jezelf de volgende vragen:
Meer toelichting op de vijf krachten en hoe je ze kunt bestrijden vind je op onze pagina “Ontdek de vijf krachten die jouw winstgevendheid beïnvloeden“. We hebben ook een vijfkrachten-template gemaakt dat je gratis kunt downloaden (zonder e-mail wall). Dat vind je onderaan diezelfde pagina met meer uitleg.
Volgens Gerbrand Rustenburg:
“Met partijen of ‘krachten’ in de markt, zoals: afnemers, leveranciers van grondstoffen, halffabrikanten en/of eindproducten, tussenhandel en relevante publieks- en belangengroepen moeten we (proactief) intensief samenwerken om directe concurrenten af te troeven. De marktkrachten kunnen elkaar versterken, in positieve, maar ook in negatieve zin. Met sterke merken, producten, service en marktbewerking winnen we afnemers, tussenhandel en leveranciers voor ons, ten nadele van concurrenten. Dat levert progressieve groei in winst op. Het verkoopvolume neemt toe, ook nog eens de winstmarge en een positief imago, dus triple win. Winnen of verliezen ligt in het 5-krachtenmodel omsloten, afhankelijk van de eigen kracht van onze onderneming. Maar altijd eerst beginnen met de markt te omschrijven, dus afbakenen. Over welke markt hebben we het!”
XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben specialisten in huis voor alle facetten van het brede marketingvak. Het vijfkrachtenmodel van Porter is een methode die we regelmatig toepassen om onze klanten sterker te maken. We hechten veel waarde aan het toepassen van bewezen methodieken als basis voor (strategische) marketingplanning.
XY Marketing Solutions bedient klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit. Zowel grotere als kleinere organisaties zitten in ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.
Kan jij wel wat ondersteuning gebruiken bij het uitvoeren van de meso-analyse voor jouw organisatie? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.
XY Marketing Solutions levert marketing volgens het boekje.
Dit doen wij door bewezen marketingtechnieken en -modellen succesvol in te zetten voor moderne vormen van marketing. Een aantal wetenschappelijke modellen hebben we omgevormd tot digitale tools die voor iedereen beschikbaar zijn. Marketing Wizards noemen we die. Gebruik ze gerust om je organisatie te verbeteren. En als je daarbij hulp kunt gebruiken, neem dan contact op.
Ontdek onze gratis marketing wizardsXY Solutions Group is een collectief van bedrijven waar XY Marketing Solutions er één van is. Alle XY-bedrijven hebben één ding gemeen: ze zijn gedreven om MKB-ondernemingen te helpen groeien in een wereld die steeds digitaler wordt. XY Solutions Group fungeert daarbij als hoofdkantoor en zorgt voor unieke waarde – niet alleen voor de XY-bedrijven. Nee, ook voor alle klanten, medewerkers (en hun gezinnen) en leveranciers.
Meer over XY Solutions Group