In de moderne bedrijfsvoering is een naadloze samenwerking tussen marketing en de rest van de organisatie geen luxe, maar een noodzaak. Toch verloopt die samenwerking niet altijd soepel. Heb je bijvoorbeeld ooit te maken gehad met een overvloed aan leads die je team simpelweg niet aankon? Of misschien miste je marketingafdeling net die belangrijke feedback van sales die de marketinginspanningen had kunnen optimaliseren? Onderling begrip en de juiste communicatie is vaak waar een effectieve samenwerking start. Dit artikel geeft je een aantal tips & tricks die je helpen de samenwerking tussen marketing en jouw organisatie goed in te richten.
Door de competitieve aard van marketing en sales ontstaat er vaak een ‘wij tegen zij’-cultuur. Je herkent vast uitspraken als: ‘Deze klant heb ik zelf benaderd en binnengehaald’ of ‘Wij hebben voor X aantal leads en vertoningen gezorgd.’ Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen. Beide partijen hebben een punt, maar wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat de één niet zonder de ander kan. Hieronder volgen best practices met de belangrijkste elementen voor een succesvolle samenwerking tussen marketing en jouw organisatie:
Het is vaak lastig te identificeren of een samenwerking goed loopt als je niet weet hoe een effectieve samenwerking hoort te lopen. Dit is een vicieuze cirkel waar je als ondernemer niet snel uit komt zonder hulp van buitenaf. Mocht je na het volgen van bovenstaande best practices het gevoel hebben dat het beter kan, zou je kunnen kiezen om een marketingaudit uit te laten voeren of je kan onze marketingaudit checklist bekijken en zelf checken waar er verbeteringen zijn.
Het is als organisatie soms wel lastig om de samenwerking zo effectief mogelijk te krijgen. Zeker als je niet helemaal weet waar je over praat of waar je moet beginnen. Dan is het inhuren van een onafhankelijke marketingmanager bij XYMS de juiste oplossing. Wij kijken met de ondernemersbril naar de samenwerking en zorgen dat er heldere afspraken komen waar alle partijen achter staan. Daarnaast zorgen we voor scherpe communicatie en zullen we altijd ons oog houden op de ondernemersdoelstellingen. Dit alles met de mindset van een marketeer die altijd de focus heeft op groei binnen de mogelijkheden van de organisatie.