Werkt je marketingbureau of marketingafdeling goed samen met je organisatie?

In de moderne bedrijfsvoering is een naadloze samenwerking tussen marketing en de rest van de organisatie geen luxe, maar een noodzaak. Toch verloopt die samenwerking niet altijd soepel. Heb je bijvoorbeeld ooit te maken gehad met een overvloed aan leads die je team simpelweg niet aankon? Of misschien miste je marketingafdeling net die belangrijke feedback van sales die de marketinginspanningen had kunnen optimaliseren? Onderling begrip en de juiste communicatie is vaak waar een effectieve samenwerking start. Dit artikel geeft je een aantal tips & tricks die je helpen de samenwerking tussen marketing en jouw organisatie goed in te richten.

Best practices voor een effectieve samenwerking met jouw marketingafdeling

Door de competitieve aard van marketing en sales ontstaat er vaak een ‘wij tegen zij’-cultuur. Je herkent vast uitspraken als: ‘Deze klant heb ik zelf benaderd en binnengehaald’ of ‘Wij hebben voor X aantal leads en vertoningen gezorgd.’ Dit probleem is niet eenvoudig op te lossen. Beide partijen hebben een punt, maar wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat de één niet zonder de ander kan. Hieronder volgen best practices met de belangrijkste elementen voor een succesvolle samenwerking tussen marketing en jouw organisatie:

  1. Duidelijke rolverdeling: Zorg ervoor dat beide partijen hun verantwoordelijkheden en taken goed begrijpen om overlap en verwarring te voorkomen.
  2. Regelmatige communicatie: Stel regelmatige vergaderingen en updates in om de voortgang te bespreken en strategieën af te stemmen.
  3. Gezamenlijke doelen: Stel gemeenschappelijke doelen die door zowel interne als externe teams worden nagestreefd. Zorg ook dat deze doelen aansluiten op je organisatiedoelen.
  4. Toegang tot informatie: Deel relevante gegevens, zoals klantinzichten en verkoopgegevens, tussen de interne afdeling en het bureau.
  5. Gebruik van gezamenlijke tools: Maak gebruik van gedeelde projectmanagement- en communicatietools om samenwerking te vergemakkelijken.
  6. Transparantie en openheid: Zorg voor een cultuur van openheid waar beide partijen vrij kunnen spreken over wat wel en niet werkt.
  7. Feedback en evaluatie: Plan regelmatig feedbacksessies om de samenwerking te evalueren en verbeterpunten te identificeren.
  8. Flexibiliteit: Wees bereid om plannen en strategieën aan te passen op basis van nieuwe informatie of veranderende omstandigheden.
  9. Respect en vertrouwen: Bouw een relatie op gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen, en waardeer de expertise van beide teams.

Hoe loopt de samenwerking bij jouw onderneming?

Het is vaak lastig te identificeren of een samenwerking goed loopt als je niet weet hoe een effectieve samenwerking hoort te lopen. Dit is een vicieuze cirkel waar je als ondernemer niet snel uit komt zonder hulp van buitenaf. Mocht je na het volgen van bovenstaande best practices het gevoel hebben dat het beter kan, zou je kunnen kiezen om een marketingaudit uit te laten voeren of je kan onze marketingaudit checklist bekijken en zelf checken waar er verbeteringen zijn.

Op zoek naar een betere samenwerking met jouw marketingbureau?

    Het is als organisatie soms wel lastig om de samenwerking zo effectief mogelijk te krijgen. Zeker als je niet helemaal weet waar je over praat of waar je moet beginnen. Dan is het inhuren van een onafhankelijke marketingmanager bij XYMS de juiste oplossing. Wij kijken met de ondernemersbril naar de samenwerking en zorgen dat er heldere afspraken komen waar alle partijen achter staan. Daarnaast zorgen we voor scherpe communicatie en zullen we altijd ons oog houden op de ondernemersdoelstellingen. Dit alles met de mindset van een marketeer die altijd de focus heeft op groei binnen de mogelijkheden van de organisatie.