Een waardepropositie, of kortweg propositie, is een omschrijving van de concrete (toegevoegde) waarde die een organisatie biedt voor een klant. Wat is de “waarde” op basis waarvan de klant kiest voor (het aanbod van) deze organisatie? Een goed geformuleerde waardepropositie geeft antwoord op vragen als “wat is het probleem dat (voor de klant) opgelost moet worden”, “welke behoeften vervult de organisatie?” en “welk voordeel behaalt de klant door deze organisatie te kiezen?”.
Lees meer over propositie in de volgende artikelen:
Een sterke waardepropositie is een concrete oplossing van het probleem van je klant.
Het formuleren van een krachtige waardepropositie is meestal onderdeel van een serie workshops die we de MarketingMarathon noemen. Dat zijn inspirerende en creatieve werksessies met minimaal twee ervaren adviseurs van XY Marketing Solutions. Voordat we tot een volledige propositie komen doorlopen we altijd minimaal de 7 stappen van ons stappenplan voor het formuleren van een propositie. Het resultaat is een heldere formulering van de unieke waarde die de organisatie levert voor haar klanten. Deze propositie kan vervolgens gebruikt worden voor het maken van keuzes over de te volgen marketingstrategie.
Bij het formuleren van een waardepropositie voor een organisatie gebruiken wij een aantal bewezen methodieken die hun oorsprong vinden in wetenschappelijk onderzoek. De methoden voor waardeproposities die wij vaak gebruiken zijn:
Het formuleren van een waardepropositie kan zowel worden uitgevoerd als losse dienst, als in combinatie met andere diensten. Zo volgt het formuleren van een waardepropositie vaak op de interne en externe analyse en is de propositie een uitstekende voorbereiding op het vaststellen van een (nieuwe) marketingstrategie. De waardepropositie is ook een belangrijk onderdeel van een MarketingMarathon. In deze meerdaagse serie workshops komen binnen een zeer korte doorlooptijd onderzoek, strategievorming, datacollectie en implementatie aan bod. De volgende diensten en producten zijn sterk verwant aan de waardepropositie:
XY Marketing Solutions is een marketingadviesbureau voor digitale vraagstukken. We hebben ervaren adviseurs in huis met een sterke focus op strategie en brede achtergrondkennis over digitale marketing. Het formuleren van een waardepropositie is een van onze diensten. We bedienen klanten in vele branches, van commercieel tot non-profit en hebben zowel grotere als kleinere organisatie is ons klantenbestand. We hebben een speciale band met familiebedrijven en salesmanagers. Ook helpen we graag bedrijven die een moeilijk in te vullen marketingvacature hebben.
Benieuwd naar wat XY Marketing Solutions voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op voor een oriënterend gesprek met een van onze marketingspecialisten.